ساختن فیلم برای واقعه ۱۳ آبان اجازه نمی‌خواهد/فیلم سینمایی «۳۰۰» ارزش بیشتری برای نقد داشت

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از سینما پرس در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آرگو» عنوان شد/

سینماپرس-گروه سینما/ معصومه ابتکار گفت: فیلم سینمایی «آرگو» به کارگردانی بن افلک بازسازی بسیار ضعیفی از تسخیر لانه جاسوسی است.

به گزارش تفسیری خبرنگار سینماپرس، روز پیش فیلم سینمایی «آرگو» به کارگردانی بن افلک در سالن جابربن حیام دانشگاه صنعتی شریف اکران شده و جلسه پرسش و پاسخ این فیلم با حضور معصومه ابتکار و نادرطالب زاده برگزار شد.

در ابتدای این نشست، معصومه ابتکار از دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه و مرکز مستند سفیر تشکر نمود و تاکید نمود که ایران امروز نیازمند بازشناسی تاریخ است.

وی با اشاره به چگونگی ساخت فیلم «آرگو» و تفاوت آن با واقعیت روز تسخیر لانه جاسوسی گفت: فیلم سینمایی «آرگو» بازسازی ضعیفی از واقعیت تسخیر لانه جاسوسی بود. خوشبختانه کمال تبریزی کارگردان سینما که در آن زمان دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک بود، صحنه های آن روز را فیلمبرداری نموده و مستندات آن وجود دارد.

کمال تبریزی مستند تسخیر لانه جاسوسی را دارد

وی تصریح نمود: انگار بن ‌افلک حتی زحمت کوچکترین مراجعه به مستندات تاریخ معاصر ایران را به خود نداده‌ است.‌ در حالی که تصاویر مستند اتفاقی مانند تسخیر سفارت امریکا به ‌طور کامل موجود است و فیلمسازانی مانند کمال تبریزی در آن مقطع لحظه به ‌لحظه اتفاقها را ثبت نموده‌اند و به استناد همین تصاویر مستند، تاکید می ‌کنم تصویر خشنی که از وقایع روز تسخیر در این فیلم ارائه شده ‌است کاملا غلط و یک تحریف آشکار است چرا که آن روز دانشجویان حتی از شعارهای بلند هم پرهیز داشتند تا فضا آرام نگاه داشته شود، چرا که دانشجویان در آن زمان به دنبال گفت و گو بودند.

ابتکار ابراز داشت: البته کمال تبریزی معتقد است که اگر بخواهیم بر اساس مستندات فیلمی در رابطه با تسخیر لانه جاسوسی بسازیم، نه در ایران و نه در امریکا فیلم بسازیم.

وی تصریح نمود: کارگردان در این فیلم تلاش نموده تا حرکت تسخیر لانه جاسوسی را مردمی نشان دهد، این درحالی است که این اعتراضات کاملا دانشجویی بود و هدف از این کار تنها رساندن پیام مردم ایران به جهان بود. در این راهپیمایی ۵ دانشگاه قرار بود حضور داشته باشند، که دانشگاه علم و صنعت و یکی دیگر از دانشگاه ها به سرپرسی محمود احمدی نژاد و سیدنژاد مخالف این حرکت بوده و ما را همراهی نکردند.

وی ابراز داشت: متاسفأنه در ایران هیچ فیلمی از این اتفاق ساخته نشده، این در حالی است که در امریکا حداقل ۴۰ عنوان کتاب در امریکا نوشته شده است. حتی بعضی از مستنداتی که در ایران نمایش داده شده اشتباه است زیرا تسخیر لانه جاسوسی میلیونی نبود بلکه تنها ۳۰۰ دانشجو در آن حضور داشتند.

۳۰۰ ارزش بیشتری برای نقد داشت

در ادامه این نشست نادر طالب زاده مستندساز و سینماگر، گفت: متاسفانه در آن دوره زمانی در امریکا حضور داشته و شاهد آن بودم که دولت امریکا به دنبال نشان دادن چهره ای منفور و شیطانی از ایران است. این فیلم ارزش نقد ندارد این درحالی است که فیلم «۳۰۰» ارزش بیشتری یرای نقد داشت. فیلم «آرگو» یک فیلم کاملا تبلیغاتی بوده و بسیاری از منتقدان سینمای امریکا نیز آن را قبول دارند.

وی تصریح نمود: امریکا می توانست ماجرای صحرای طبس را به تصویر کشد، داستانی که بسیار متفاوت و خاص بوده و بار تراژیک بیشتری داشت. این فیلم چندان با واقعیت نزدیک نبوده و به خصوص در بخش های از فیلم شاهد آن هستیم. ما نیز باید وارد ساخت چنین فیلم هایی شویم و نباید فراموش کنیم ساختم فیلم برای واقعه ۱۳ آبان اجازه نمی خواهد، اما ساخت آن بسیار سخت است.

وی با اشاره به وقایع انتخابات سال ۸۸، ابراز داشت: به ما گفتند که در رابطه با این اتفاقات می توانید فیلم بسازید، ما هم این کار را نمودیم، اما تنها اشخاص خاصی آثارشان اجازه نمایش پیدا نمود.

طالب زاده اشاره نمود: در این فیلم ایرانی‌ها کاملا عصبانی و نامتعادل تصویر شده‌اند و تنها ایرانی‌های عاقلی که من در فیلم دیدم همان ۲۰ نفری بودند که در ابتدای فیلم در سفارت امریکا منتظر ویزا بودند تا از ایران بروند. در حالی که همه مردم شهر و یا مسئولانی که نشان می داد، همگی به نوعی نامتعادل بودند.

آغاز جنگ نرم امریکا با ایران با صرفه جویی در بنزین

وی اظهار داشت: همان زمان تبلیغاتی در امریکا باب شده بود و تصاویر بزرگی از حضرت امام(ره) در بزرگراه‌ ها نصب می‌ شد که در کنار آن نوشته بود «برای مبارزه با این مرد در مصرف بنزین صرفه جویی نمایید». این حرکت اولین نشانه‌های جنگ نرم بر علیه ایران بود، که البته کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: دوستان من در امریکا با مبتکر این طرح تبلیغاتی هم گفت‌ و گویی انجام دادند و از او انگیزه‌اش را پرسیدند. او در پاسخ گفته بود «این روزها همه روی ایران حساسند.» این حساسیت حاصل همان دورغ‌ هایی بود که رسانه ‌ها درباره ایران منتشر می‌ نمودند. متاسفانه عده بسیاری از ایرانیان ساکن امریکا به ‌واسطه همین تبلیغات منفی مجروح و حتی کشته شدند. در چنین شرایطی تصویری که رسانه‌های امریکایی از اقدام دانشجویان ایرانی ارائه می ‌کردند کاملا تحریف شده بود.

وی در پاسخ به این سوال که معرفی چنین چهره ای از ایران در امریکا ادامه دار خواهد بود، یا خیر ابراز داشت: قطعا آن‌ ها می‌ خواهند همواره تصویری مبهم و در عین حال منفی از ایران به مخاطبانشان ارائه نمایند. در این زمینه هم قوانین و شرایط سفت و سختی برای خود قائل می باشند. یکی از این شرایط که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه می‌کنیم مصاحبه نکردن مسئولان امریکا با رسانه‌های ایران است. معتقدم پیش از مذاکره از صداقتی در میان است امریکایی‌ها باید حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها به نمایندگی از ملت ایران شوند. ما نقش رسانه‌ها را در ارتباط دست کم گرفته‌ایم در حالی که دیالوگ واقعی این است.

انتهای پیام/ر/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۳۲۵


شبکه خبری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.