ساخت اولین کوره مادون قرمز در کشور

۳۰م دیماه ،

ساخت نخستین کوره مادون قرمز در کشور

چند پژوهشگر جوان موفق به ساخت کوره مادون قرمز با نرخ گرمایشی بالا در کشور شدند.

به گزارش راسخون، امین صمدی‌مقدم، یکی از اعضای گروه سازنده این کوره در گفت‌وگو با ایسنا گفت: منبع حرارتی این کوره لامپ‌های مادون قرمز است که آن را از سایر کوره‌ها متفاوت کرده و نرخ حرارتی بالایی را برای آن ایجاد می‌کند.

به گفته این پژوهشگر جوان، کوره ساخته شده می‌تواند در هر دقیقه نرخ حرارت دهی را تا ۳۰۰ درجه بالا ببرد و با همان سرعت، محفظه را سرد کند.

وی دربارهٔ کاربردهای این کوره گفت: فشار، اتمسفر و دمای این کوره قابل کنترل است و به سبب داشتن این ویژگی‌ها برای تمامی فرآیندهای کنترل حرارتی و اتصال‌دهی مناسب است. همچنین می‌تواند افزون بر حرارت‌دهی قطعات و مواد قبل و بعد از فرآیند تولید، برای پخت کاشی و نیز سرامیک نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این کوره که طراحان آن رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی جشنواره جوان خوارزمی را به دست آ‌ورده اند، به صورت آزمایشگاهی ساخته شده اما قابلیت استفاده در فرآیندهای آزمایشگاهی، پژوهشی و صنعتی را دارد.

صمدی‌مقدم با اشاره به اینکه این کوره اولین نوع آن در ایران است، اظهار کرد: دمای کوره می‌تواند با استفاده از نرم افزار و بدون حضور مستقیم اپراتور تنظیم شود و تا ۹ مرحله، برنامه تغییر دما و زمان‌بندی آن را می‌پذیرد.

وی توضیح داد: این کوره به سبب آن که حرارت‌دهی بالایی دارد فرآیند تولید را کاهش می‌دهد و استفاده از آن بهینه است.

ضمن این که با استفاده از برنامه‌هایی که به آن داده می‌شود، می‌تواند حرارت‌دهی کند، دما را پایین بیاورد و خاموش شود و دوباره این فرآیند را تکرار کند.

به گفته صمدی‌مقدم کوره مادون قرمز با توان هشت کیلووات و با برق صنعتی کار می‌کند و می‌تواند دمای هوا را تا یک هزار درجه سانتیگراد بالا ببرد.

همچنین حرارت دهی این کوره از یک درجه تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد در دقیقه قابل تنظیم است.

کوره مادون قرمز توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و خواجه نصیرالدین طوسی، تحت نظر مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشکده مکانیک و مواد این دانشگاه ساخته شده است.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.