ساخت داروی انسولین خوراکی با نانو ذرات توسط محققان ایرانی

نوشته شده در تاریخ ۲۳/آذر/ – ۰۹:۵۳ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

خبرگزاری : پژوهشگران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برای ساخت انسولین خوراکی اقدام به ساخت و بررسی آزمایشگاهی نانوسامانه دارویی کردند که سبب افزایش نفوذپذیری انسولین از دیواره روده و کاهش تخریب در برابر آنزیم‌ها می‌شود.

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز، دکتر کبری امیدفر پژوهشگر طرح ساخت داروی انسولین خوراکی در خصوص اهمیت این پژوهش گفت: مهم‌ترین مشکلات استفاده‌ انسولین از مسیر خوراکی، تخریب انسولین توسط آنزیم‌های متعدد سیستم گوارشی، عدم نفوذپذیری درشت مولکول انسولین از دیواره‌ روده، موانع زیاد تا رسیدن انسولین به خون و رهایش ناگهانی در مکان نامناسب است.

وی در توضیح بیشتر این طرح تصریح کرد: برای رفع این مشکلات، نانوذره‌ نیوزوم پوشیده شده با تری متیل کیتوزان سنتز شده و توانایی آن جهت انتقال انسولین به‌صورت خوراکی در محیط آزمایشگاهی بررسی شد که بر اساس نتایج حاصل‌ شده نانو سامانه‌ دارویی ساخته‌ شده از تخریب انسولین توسط تریپسین جلوگیری کرده و نفوذ درشت مولکول انسولین را از دیواره‌ تک لایه‌ سلول‌های روده به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌دهد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بیوسنسور وابسته به پژوهشگاه در ادامه افزود: با انجام آزمایش در محلول شبیه‌سازی شده‌ روده، به این نتیجه رسیدیم که این نانو حامل، سبب رهایش تاخیری انسولین می‌شود و این نتایج سبب افزایش نفوذپذیری انسولین از دیواره‌ روده، کاهش تخریب آنزیمی انسولین و افزایش مدت‌ زمان رهایش انسولین شده و دستیابی به این امر سبب کاهش استفاده از انسولین به‌ طور متناوب و از میان برداشتن درد تحمیل‌شده به بیماران دیابتی به خاطر تزریق انسولین می‌شود.

این دانشیار پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص روند انجام آزمایشات عنوان کرد: در ابتدا میزان بارگذاری انسولین در سامانه با متغیرهای گوناگون بهینه‌سازی شد که در این مسیر از نرم‌افزارهای تخصصی و آماری استفاده و پس از ساخت نیوزوم‌ها با اندازه ذرات ۱۶۰-۱۵۰ نانومتر، پوشش، تری متیل کیتوزان بر روی آن قرار گرفت.

وی با اشاره به صنعتی شدن نانو داروی لیپوزومی جهت رهاسازی داروی ضد سرطان با نام «لیپوزومال دوکسوروبیسین» و فروش آن در بازار داخلی عنوان کرد: نیوزوم‌ها نسبت به لیپوزوم‌ها مقرون‌ به‌صرفه‌تر و زیست سازگارترند و به‌ راحتی توانایی تولید انبوه را دارند. لذا در صورت کسب موفقیت در آزمایشات قابلیت تجاری شدن این محصول دور از ذهن نیست.

بر اساس این گزارش؛ این نتایج از همکاری دکتر کبری امیدفر عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، سعید مقسمس و احسان پرنیان دانشجویان کارشناسی ارشد، امیرحسین حکمی والا فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به‌دست‌ آمده که نتایج آن در مجله‌ «Materials Science and Engineering: C»  جلد ۴۶، شماره ۱، سال ۲۰۲۴، صفحات ۳۳۳ تا ۳۴۰ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.