ساخت دستگاه پیشگیری از سکته مغزی جایگزین «وارفارین»

۲۱م اسفند ،

ساخت دستگاه پیشگیری از سکته مغزی جایگزین «وارفارین»

ساخت دستگاه پیشگیری از سکته مغزی جایگزین «وارفارین»

محققان آمریکایی نمونه آزمایشی دستگاه Watchman‌ را مورد آزمایش قرار داده‌اند که قادر به برطرف کردن لخته خون و پیشگیری از بروز سکته قلبی – مغزی در مبتلایان به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا،‌ بیش از ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی (atrial fibrillation) می باشند که سبب ایجاد ضربان نامنظم قلب و تشکیل استخرهای خونی کیسه ای می گردد؛ حرکت این لخته های خون بسمت مغز منجر به بروز سکته مغزی در فرد می گردد.

در مورد حدود نیمی از بیماران می توان با کمک شوک الکتریکی، ریتم ضربان قلب را به حالت عادی بازگرداند و علائم گروه دیگر با مصرف مستمر دارو قابل کنترل است؛ اما داروهای رقیق کننده خون مانند «وارفارین» نسبتا گرانقیمت بوده و بعضی بیمارن نیز نمی توانند در درازمدت آنها را مصرف کنند.

محققان موسسه Boston Scientific‌ جایگزین غیر دارویی برای این دسته از بیماران طراحی کرده اند که طی چهار سال اخیر مورد آزمایش قرار گرفته است.

دستگاه قابل انبساط Watchman‌ ظاهری شبیه چتر دارد که بدون نیاز به عمل جراحی از طریق یک لوله داخل ورید شده و به برطرف شدن لخته خون کمک می کند.

در نتایج مرحله اول آزمایش این دستگاه، بروز سکته قلبی در چند بیمار گزارش شد و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)‌ برای تأیید ایمنی و اثربخشی این روش درمانی، آزمایش تازهی را خواستار شد.

مرحله دوم آزمایش با مشارکت ۴۰۷ بیمار انجام شد و ۲۶۹ بیمار از دستگاه Watchman‌ و ۱۳۸ نفر از داروی وارفارین استفاده کردند.

نتایج این مطالعه که در کنفرانس قلب و عروق آمریکا در سانفرانسیکو ارائه شده است، حاکی از افزایش ضریب ایمنی دستگاه است، اما در بخش پیشگیری از مرگ ناشی از سکته قلبی- مغزی و برطرف شدن لخته خون تنها برای ۸۸ درصد از بیماران دارای اثربخشی بوده است که کمتر از میزان گزارش شده در خصوص داروی وارفارین است.

با این حال دستگاه قلبی Watchman‌ توانست مجوز ادامه تحقیقات را از FDA‌ دریافت کند.

دکتر «گوردن توماسی» متخصص قلب و عروق دانشگاه جان هاپکینز ابراز امیدواری می کند که در آینده بتوان از این دستگاه برای بیمارانی که قادر به مصرف طولانی مدت داروهای رقیق کننده خون نیستند،‌ استفاده کرد.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.