ساخت ریه مصنوعی بر روی یک تراشه

۲۱ آبان ،

محققان موفق شدند بافت ریه را روی یک تراشه شبیه سازی کنند.

به گزارش تفسیری خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ANSA بخش علم و تکنولوژی، شبیه سازی بیماری های انسان بر روی یک تراشه انجام شد.

بر اساس این گزارش تفسیری ، اِدم ریوی برای اولین بار بر روی یک تراشه تکثیر شد براساس پژوهش انتشار یافته در مجله علوم پزشکی این عمل اولین قدم به سوی انقلابی بزرگ در علم پزشکی به شمار می رود.

تکثیر یک بیماری بر روی یک تراشه، یعنی این عمل در واقع این امکان را فراهم می کند که دارو های تازه به صورت هدفمند و موثری بر روی تراشه آزمایش شود.

در نتیجه تحقیق انجام شده توسط گروه پژوهشی WYSS در دانشگاه هاروارد آمریکا، آزمایش دارو ها در حالت سنتی معمولاً به صورت کشت سلولی و مطالعه روی حیوانات انجام می پذیرد .اینگبردونالو، مدیر موسسه WYSS و یکی از نویسندگان این تحقیق بیان کرد این دستاورد بسیار ارزشمند است زیرا امکان پیش بینی اثرات و عوامل وقتی را در انسان میسر می کند.

محققان توانستند برای اولین بار اِدم ریوی را روی تراشه بسازند که امکان بررسی اثرات دارو های درمانی و روش های درمانی بالقوه تازه را برای جلوگیری از این بیماری کشنده که سبب می گردد ریه از مایعات و لخته خون پر شود را میسر می سازد.

ریه بر روی این تراشه با استفاده از نوع پلیمر انعطاف پذیر به اندازه یک کارت حافظه کوچک که حاوی نای و نایژه است طرحی شده است.

دو تا از این نای ها توسط یک غشای متخلخل ، نازک و قابل انعطاف درست شده اند که از یک طرف به سلول های ریه و از طرف دیگر به سایر سلول های انسانی و رگ های خونی متصل می باشند فواصل بین این نای ها بافتی شبیه ریه انسان قرار داده شده که عمل تنفس را بازسازی می کند.

ریه ای که بر روی تراشه ساخته شده است این امکان را برای محققان به وجود می آورد که عوارض دارویی شیمی درمانی به نام اینترلوکین ۲ ،که حاوی عوارض بسیاری است را بررسی کند هنگامی که این دارو در ارگانی به روی تراشه بازسازی شده تزریق می گردد مایع وارد غشاهای زیرین آن می گردد و با کاهش حجم لوله های تنفس سبب اختلال در اکسیژن رسانی به صورت مطلوب می گردد این دقیقاً همان اتفاقی است که که در بیماران مبتلا به ادم ریوی رخ می دهد علاوه بر این هنگامی که این بیماری بیماران تحت درمان دارویی قرار می گیرند ازدیاد پروتئین های خونی منجر به تشکیل لخته خون می گردد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.