ساخت زندگی مفاخر راهی برای مقابله با آثار غربی است

یدالله صمدی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص ساخت سریال هایی با محوریت زندگی مفاخر اظهار داشت: همه‌ی ایرانی ها به ائمه اطهار، مفاخر و عرفای خود علاقه مند هستند اما در کنار پرداختن به زندگی این بزرگان باید موضوع زندگی مفاخر علمی و فرهنگی نیز در نظر گرفته و بخشی از بودجه به این امر اختصاص داده شود و به این ترتیب رضایت مخاطبان هر دو ژانر را به دست آوریم.

وی افزود: اگر فرازهایی از زندگی بسیار باشکوه ائمه اطهار(ع) به مردم شناسانده شود مفید خواهد بود اما در کنار آن پرداختن به زندگی مفاخر کشور همچون سعدی و حافظ الزامی است زیرا گاه شاهد این موضوع هستیم که مردم کشور ما هیچ شناختی از این مفاخر ندارند که می‌توان عامل آن را در معرفی ضعیف این مفاخر توسط تولید کنندگان دانست.

صمدی در ادامه افزود: این موضوعات همه تاریخ ما بوده و فرزندان و آیندگان ما حق دارند از آن مطلع شوند اما نباید مفاخر کشورمان در سیاست های روز دخالت کنند.

وی افزود: باید اجازه و بودجه لازم جهت پرداختن به شخصیت های سیاسی و اجتماعی داده شود اما گاه شاهد این موضوع هستیم که سالانه چندین میلیارد صرف ساخت سریال هایی می‌شود که اگر به مرحله‌ی تولید هم تاثیری در بهبود اوضاع نخواهد داشت پس بهتر است بودجه این آثار به ساخت زندگی مفاخر کشورمان اختصاص داده شود که جمعی بدون سواد و آگاهی فقط از روی شنیده ها به قصاوت نپردازند.

صمدی در خصوص عدم جذب مخاطب به این آثار خاطرنشان کرد: تحریف در موضوع زندگی دانشمندان و  مفاخر، برجسته سازی و بزرگنمایی غلط از عواملی است که مخاطب به این آثار جذب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: باید زیبایی شناسی در هنر سینما و تلویزیون را مورد توجه قرار داده و از بازیگران محبوبی که به لحاظ شخصیت و رفتار نزدیک به آن مشاهیر هستند استفاده شود که این امر مستلزم تحقیق درست درباره آن شخصیت تاریخی است.

وی افزود: نباید در ورطه‌ی سانسور افتاده و یا از تکنیک های عجیب و غریب کامپیوتری که این روزها باب شده استفاده کنیم باید ضمن استفاده از تکنیک مناسب آن سوژه از  اطاله کلام پرهیز کرده و از جذابیت هایی به لحاظ بازیگر ،‌لوکیشن و مکان های زیبا و چشم نواز برای جذب مخاطب استفاده کنیم.

این کارگردان با اشاره به بازتاب موفق سریال شوق پرواز اذعان داشت: در این سریال سعی بر آن شد ضمن دوری از تحریف و شعارزدگی به خلق شخصیتی که مورد پسند عام باشد اقدام کنیم.

صمدی در خصوص تاثیر بازسازی کیفی آثار دهه ۶۰ و ۷۰ در روند رقابت با آثار غربی خاطرنشان کرد: نیازی به بازسازی مجدد این سریال ها نبوده و در اصل بازسازی کیفی یک اثر در مرحله ‌ی آخر قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با تحقیق درست، فیلم نامه منسجم، نحوه‌ی فیلم سازی و میزانسن و ساخت آثاری که فرازهایی دیگر از زندگی این مفاخر که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته و می‌توان با آثار غربی رقابت کرد.

صمدی در خصوص تاثیر مسئولان در این موضوع اذعان کرد: مسئولان در این امر بسیار موثر هستند و هنگام پذیرش یک سمت، در برابر مردم مسئول بوده و وظیفه دارند که از مفاخر کشور دفاع کنند.

وی افزود: متولیان فرهنگی ضمن همسو بودن با ذائقه مردم باید به فرهنگ سازی پرداخته و اگر سلیقه مردم تنزل پیدا کرده آن را تعالی دهند تا مردم بتوانند سره از ناسره را تشخص دهند.

وی تصریح کرد: با تعامل سازنده با هنرمندان و فیلم سازان و نویسندگان باید بودجه، آزادی و اختیار لازم به مجموعه تزریق شود و با استفاده از کارشناسان رده بالای هنری باید اساس کار را بر کارگردان محوری قرار دهند.

صمدی در پایان با اشاره به وجود مدیریت کوتاه مدت در این عرصه اظهار داشت: اگر این مدیریت کوتاه مدت بر اساس لیاقت ها نبوده باید دید که چرا انتخاب شده اند و باید دقت کافی در انتخاب مدیران به کار برده شود و مصلحت اندیشی را کنار گذاشت، اما با مدیریت شایسته سالار و دراز مدت می‌توان گامی مثبت در این راستا برداشت./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.