ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی

دانش > تحقیق‌و‌ تولید– سومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران به‌کار خود پایان داد. در این نمایشگاه که توسط اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌ هوافضا و همچنین سازمان صنایع هوایی ایران برگزار شد بیش از ۱۳۰مرکز‌، شرکت و سازمان فعال در عرصه هوا فضای کشور حضور داشتند.

به گزارش همشهری مهندس فرحی، رئیس ستاد توسعه فناوری هوافضا در این نمایشگاه اظهار داشت: در بخش طراحی و ساخت هواپیماهای عمومی قرار است ۱۵مرکز در کشور افتتاح شود که در این بخش تاکنون هواپیماهای دونفره و چهارنفره ساخته شده و ساخت هواپیماهای شش نفره و ۹نفره را در دستور کار داریم. وی افزود: در بخش هواپیماهای مسافری نیز در حال حاضر هواپیماهای ۵۰نفره تولید می‌کنیم و در دستور کار است که مدل بومی آن را هم بسازیم.

طی سه روز برگزاری این نمایشگاه، شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در عرصه صنعت هوافضای کشور به‌ویژه در بخش خصوصی در فضایی به مساحت بیش از دوهکتار به ارائه توانمندی‌ها و آ‌خرین دستاوردهای تخصصی خود پرداختند. مراسم افتتاحیه نمایشگاه، صبح چهارشنبه با حضور دکتر نسرین سلطانخواه؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، دکتر خیام نکویی؛ معاون فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، مهندس فرحی؛ دبیر ستاد توسعه فناوری هوافضا، دکتر منوچهر منطقی؛ رئیس سازمان صنایع هوایی ایران، ایرج ابراهیمی، رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و جمعی از اساتید، کارشناسان و فعالان صنایع هوایی و فضایی در محل دائمی نمایش‌های هوایی تهران برگزار شد.

در این مراسم همچنین از مهندس اکبر ترکان، مهندس سیدحسن شفتی، مهندس مهرداد اخلاقی کتابچی، دکتر محمد مهدی علیشاهی، مهندس محمدنبی نجاریان، دکتر علی محمد نوریان، مهندس مرتضی خراسان زاده، کاپیتان عبداللهی‌فر و دکتر محمد افشاری به‌عنوان چهره‌های ماندگار صنایع هوایی و فضایی کشور تقدیر شد. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: ما آمادگی داریم در بخش‌های بازاریابی هوا و فضا همکاری‌های لازم را انجام بدهیم و پشتیبانی مالی و غیرمالی را برعهده بگیریم. دکتر نسرین سلطانخواه طی سخنانی این نمایشگاه را نماد توسعه علم و فناوری کشور در حوزه هوافضا خواند و گفت:

یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی یک کشور، توسعه علم و فناوری است، ولی ما نباید فقط از رشد علمی احساس رضایت کنیم، بلکه زمانی باید خوشحال بشویم که توسعه علمی در خدمت صنعت، اقتصاد و تولید قرار بگیرد و در افزایش درآمد سرانه تأثیر داشته باشد. سلطانخواه با اشاره به حمایت‌های این معاونت از توسعه فناوری، خاطرنشان کرد: با امضای تفاهمنامه‌ای با وزارت دفاع اقدام به ایجاد پایگاه‌های هوانوردی عمومی شد که اقدامات لازم در این زمینه آغاز شده است ضمن آنکه موفقیت‌هایی در زمینه طراحی و تولید بالگردها و هواپیماهای مسافربری به‌دست آمده است.

مهندس فرحی؛ رئیس ستاد توسعه فناوری هوافضا هم طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه به‌زودی سند جامع هوافضا ابلاغ می‌شود، گفت: در حال حاضر میزان گردش مالی کشور در بخش هوافضا بالغ بر ۵۰هزار میلیارد تومان است. وی در ادامه از رونمایی ۱۲فناوری هوافضا تا پایان سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: تاکنون برخی از این فناوری‌ها رونمایی شده است و به‌تدریج تا پایان سال سایر فناوری‌های این حوزه رونمایی خواهد شد.

مهندس ایرج ابراهیمی؛ رئیس اتحادیه شرکت‌های هوایی و فضایی هم با بیان اینکه بعد از گذشت چند سال از تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس هنوز این قانون اجرا نشده است و مسئولان و شرکت‌ها باید برای اجرای آن همت کنند، گفت: حتی اگر این قانون به‌صورت ۱۰۰درصد هم اجرا نشود، باید اجرای آن از پایه آغاز شود.

علیرضا نوش آفرین


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.