ساخت کاتالیستی برای کاهش انتشار گاز اگزوز خودروهای دیزلی

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ اگرچه موتورهای دیزلی بسیار کم مصرف از موتورهای بنزینی هستند اما این موتورها گازهای گلخانه ای مانند اکسید نیتریک و دی اکسید نیتروژن تولید می کنند.

در عین حال سازمان بهداشت جهانی دود دیزلی را یک ماده سرطان زا می داند.

محققان سالها پیش مبدل های کاتالیزوری ساختند که این مانع از تولید این گازهای گلخانه ای می شد. اما پلاتین مورد نیاز برای ساخت این مبدل ها شاهد افزایش قیمت است و هر اونس آن هفته گذشته با قیمت ۱۴۷۳٫۱۰ دلار به فروش رسید.


 

اکنون گروهی از محققان  در شرکت نانواستلار در کالیفرنیا ، کاتالیست معدنی ساخته اند که می تواند با هزینه بسیار کمتر و مناسب تری عملکرد بهتری نسبت به پلاتین داشته باشد.

مدل سازی رایانه ای نشان داد ماده معدنی” مولیت” می تواند جایگزین مقرون به صرفه ای برای پلاتین باشد.


 

مولیت یک ماده معدنی سیلیکاتی است که در سال ۱۹۲۴ کشف شد.

این کانی در طبیعت به ندرت یافت می شود اما نسخه های مصنوعی آن برای ساخت بوته های آزمایشگاهی و گوی های گرمایشی کاربرد دارد.

دمای ذوب این کانی هزار و ۸۴۰ درجه سانتی گراد است و همچنین مبدل های کاتالیزوری ساخته شده از آن ۴۵ درصد انتشار گازهای گلخانه ای کمتری نسبت به لاتین دارند.

محققان این طرح می گویند با طراحی مواد عملگر جدید بدون آنکه محدودیتی به خاطر استفاده از فلزات گرانبها در آنها ایجاد شود، احتمالات جدید برای ساخت فناوری انرژی تجدید پذیر و پاک یافته اند.

این کاتالیست جدید “نوکسیکت”( Noxicat ) نام گرفته است و برای مصاف تجاری و همچنین استفاده در پیل های سوختی ساخته خواهد شد.

نتایج این تحقیقات در نشریه ساینس منتشر شده است.


MehrNews Rss Feed

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. WilliamtoF:

    Very good article post. Really Cool. Branting

  2. ابراهیم:

    سلام اگر امکان داره مقاله ای در این زمینه واسم ارسال کنید .ممنون میشم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.