ساداتیان: اقدامات ترامپ علیه ایران در آژانس و شورای امنیت مصرف داخلی دارد

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اقدامات ترامپ علیه ایران در شورای حکام و شورای امنیت با هدف بهره برداری داخلی پیش از انتخابات نوامبر است.

سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تلاش های اخیر آمریکا در شورای امنیت و شورای حکام برای پرونده سازی و سنگ اندازی مقابل ایران تصریح کرد: آمریکا به تحریک اسرائیل و عربستان تلاش دارد که ایران را تحت فشار قرار دهد. این فشار را با خروج از برجام و تشدید تحریم ها آغاز کرد و فکر کرد اروپا با او همراهی می کند اما اروپایی ها هر چند با ایران هم چندان همراهی نکردند و تعهداتشان را طبق برجام انجام ندادند اما به لحاظ سیاسی با آمریکا هم همراهی نکرد.

وی گفت آمریکا با همه فشاری که آورد اما موفق نشد به خواسته اش برسد و تنها ماند. اکنون تلاش دارد بار دیگر شانس خود را امتحان کند تا شاید بتواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند. به طور خاص آمریکا از لغو محدودیت ها برای تحریم تسلیحاتی ایران طبق برجام به شدت نگران است و سعی دارد به هر شکل شده مانع آن شود.

ساداتیان تصریح کرد: به علاوه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر به تلاش آمریکا برای فشار به ایران شدت بخشیده است. ترامپ به شدت به یک موفقیت در صحنه سیاست خارجی نیاز دارد تا بتواند لابی صهیونیست را برای حمایت حداکثری از خودش راضی کند. در حال حاضر شرایط برای ترامپ چندان مثبت نیست و در نظرسنجی ها حتی از بایدن عقب است اما اگر موفق شود به شکلی لابی صهیونیست را دلگرم کند آنها تمام قد در حمایت اش می‌ایستند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اقدامات ترامپ علیه ایران بیشتر جنبه داخلی و در راستای جلب آرا است. ترامپ در مدیریت بیماری کرونا، نارضایتی ها از شرایط بهداشتی و اعتراض های اخیر حتی نتوانسته نظر هم حزبی هایش را جلب کند از این رو آرا ریزش حدی داشته است.

ساداتیان ادامه داد: ترامپ سعی دارد از طریق سازمان ملل و شورای امنیت علیه ایران اقدام کند تا بتواند به این شکل اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند و بتواند قطعنامه های گذشته را دوباره فعال سازد.

وی با بیان اینکه اقدامات ترامپ علیه ایران غیرقانونی است و بعید است کشورهای مختلف متقاعد شوند که علیه ایران اقدامی انجام دهند گفت: گزارش دبیرکل درباره ایران یا اقداماتی که در شورای حکام در جریان است از جمله تلاش هایی است که ترامپ برای دوباره کشاندن موضوع ایران به شورای امنیت انجام می دهد تا به نوعی مستنداتی را علیه ایران جا بیندازد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.