سازمان جهانی مالکیت معنوی چه وظایفی بر عهده دارد؟

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

اهداف سازمان جهانی مالکیت معنوی ترویج حمایت از مالکیت معنوی در جهان از طریق همکاری بین ۱۸۴ کشور عضو و تضمین همکاری اداری بین اتحادیه‌هایی است که برای فراهم کردن حمایت در این حوزه تاسیس شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ سازمان جهانی مالکیت معنوی ( WIPO) در ۱۹۷۰ تاسیس و در ۱۹۷۴ تبدیل به کارگزاری تخصصی سازمان ملل متحد شد.

گفتنی است؛ اهداف آن ترویج حمایت از مالکیت معنوی در جهان از طریق همکاری بین ۱۸۴ کشور عضو و تضمین همکاری اداری بین اتحادیه‌هایی است که برای فراهم کردن حمایت در حوزه مالکیت معنوی تاسیس شده‌اند.

“اتحادیه پاریس” ( اتحادیه بین‌المللی برای حمایت از مالکیت صنعتی؛) و اتحادیه برن، ” اتحادیه بین المللی برای حمایت از آثار ادبی و هنری ” ) از اتحادیه‌های اصلی هستند که به این منظور تاسیس شده‌‌اند.

وظایف اصلی WIPO، چنانکه در برنامه بودجه ۲۰۰۷- ۲۰۰۶ آن تصریح شده عبارتند از: تدوین قوانین و ضوابط بین‌المللی درباره مالکیت معنوی؛ ارائه خدمات در زمینه محافظت جهانی از مالکیت معنوی؛‌ تشویق استفاده از مالکیت معنوی برای توسعه اقتصادی؛ ترویج درک بهتر از مالکیت معنوی؛ و فراهم کردن مجمعی برای بحث درباره مسائل مربوط به مالکیت معنوی.

لازم به ذکر است مالکیت معنوی شامل دو شاخه اصلی است: مالکیت صنعتی، در درجه اول اختراعات، نشان‌های بازرگانی، طرح‌ها و عنوان‌های اصلی صنعتی؛ و حق پدیدآورنده،‌ به‌طور عمده مربوط به آثار ادبی، موسیقی، هنری، عکاسی و سمعی بصری البته سازمان مالکیت صنعتی ۲۴ معاهده بین‌المللی درباره مالکیت صنعتی و حق پدیدآورنده را اجرا می‌کند.

سه هیات مدیره WIPO عبارتند از: مجمع عمومی، متشکل از کشور‌های عضو سازمان جهانی مالکیت معنوی که عضو اتحادیه‌های پاریس و یا برن هستند و هر دو سال یکبار تشکیل جلسه می‌دهد؛ کنفرانس، متشکل از همه کشور‌های عضو که آن نیز دوسال یکبار تشکیل جلسه می‌دهد؛ و کمیته هماهنگی متشکل از ۸۲ عضو که هر سال تشکیل  جلسه می‌دهد.

جالب است بدانید بیشتر بودجه WIPO برای دو سال ۲۰۰۷- ۲۰۰۶ مبلغ ۵۳۱ میلیون فرانک سوئیس بود که این بودجه به‌وسیله خود آن تامین می‌شود چون ۹۵درصد این مبلغ از طریق ارائه خدمات آن به استفاده‌کنندگان سیستم‌های بایگانی و ثبت بین‌المللی تولید می‌شود و بقیه درآمدهای تولید شده از ناحیه خدمات حکمیت و میانجیگری WIPO، فروش نشریات و کمک‌های اندک کشورهای عضو (نیم درصد) به‌دست می‌آید.

گفتنی است؛ Wipo نزدیک به ۹۲۰ کارمند از ۸۴ کشور دارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.