سازمان دامپزشکی از سلامت گوشت های ممهور به مهر ناظران بهداشتی اطمینان داد


سازمان دامپزشکی از سلامت گوشت های ممهور به مهر ناظران بهداشتی اطمینان داد

۰۹:۳۵ (پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مصرف گوشت هایی که به مهر این سازمان ممهور است را توصیه کرد و گفت: مردم گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند چرا که گوشت این فروشگاه ها از مراکز تحت نظارت تامین شده است.

دکتر سید محسن دستور اضافه کرد: مراکز معتبر از نظر ما قصابی ها و مراکز عرضه فرآورده های پروتئینی و سوپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ هستند و خرید گوشت خارج از این مراکز توصیه نمی شود.
وی ادامه داد: گوشتی که وارد این مراکز می شود تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشتار شده اند و قطعا مصرف کنندگان می توانند در مورد قصابی ها به مهری که روی لاشه ها زده شده و در بسته بندی نیز به برچسب بسته بندی توجه داشته باشند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با اشاره به اینکه نگهداری حداقل ۲۴ ساعته لاشه گوشت آلوده در کشتارگاه باعث از بین رفتن ویروس این بیماری می شود، گفت: با ترغیب احداث کشتارگاه های صنعتی و تعطیلی کشتارگاه سنتی تلاش می کنیم تا بتوانیم کشتارگاه های صنعتی را به سردخانه بالای صفر درجه مجهز کنیم.
به گفته وی، در این صورت سایر عوامل بیماری زا نیز از بین می روند. 
وی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی است که در نخستین بار در کریمه (شوری سابق) در سال ۱۹۴۴ گزارش شد و در سال ۱۹۵۶ نیز در کنگو گزارش شد و به همین دلیل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نام گذاشته شد.
دکتر دستور با تاکید بر اینکه، این بیماری در کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپای شرقی به عنوان بیماری بومی گزارش شده است، اظهار کرد: در سطح منطقه نیز در کشورهای روسیه، کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، کویت، عربستان و ایران به عنوان بیماری بومی شناخته می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، افزود: مخزن بیماری مهره داران کوچک مانند انواع موش، جوجه تیغی، سنجاب و خرگوش می باشد و ناقل بیماری نیز کنه ها هستند.
به گفته وی، با توجه به نقشی که کنه ها در انتقال بیماری دارند و همچنین این مسئله که کنه های آلوده برای همه عمر آلوده خواهند ماند می توان کنه ها را به عنوان مخزن این بیماری نام برد.
دکتر دستور تصریح کرد: انسان و حیواناتی مانند گاو، گوسفند، شتر، بز و شتر مرغ توسط کنه ها به منظور خونخواری گزیده می شوند و از این طریق به ویروس بیماری مبتلا می شوند.
این مقام مسئول تشریح کرد: نشانه این بیماری در حیوانات تنها با علایمی چون تب مختصر همراه است و بعد از یک هفته نیز کاملا بهبود می یابند.
به گفته وی، در صورتی که حیوان بیمار در هفته ی اول آلودگی کشتار شود، خون، خونابه و سایر ترشحات و اندام هایی نظیر کبد می تواند برای افرادی که با این حیوان سر و کار دارند مخاطره آمیز باشد.
دکتر دستور اضافه کرد: انسان ها از طریق گزش کنه ها، از طریق خون و ترشحات حیوانات آلوده و همچنین از طریق افراد بیمار احتمال آلوده شدن دارند که سازمان دامپزشکی برای مراقبت و مبارزه با این بیماری آموزش و اطلاع رسانی در سطح جوامع در معرض خطر، نمونه برداری از دام ها در کانون های گزارش شده، بهسازی و بازسازی دامداری های سنتی و توسعه دامداری های صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی همکاری های بین بخشی و همچنین همکاری در پروژه های مطالعاتی و پژوهشی را از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمینه مراقبت و مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو ذکر کرد.
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، برای مبارزه با انگل های خارج بدن دام و ناقلین ویروس کریمه کنگو سمپاشی و حمام دام ها در نظر گرفته می شود که به این ترتیب در سال گذشته ۳۱ میلیون نوبت سر در بدن دام و ۱۰۱ میلیون میلیون متر مربع جایگاه دام در سراسر کشور سمپاشی شد.

.

.

.

.

..

.موج


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.