سازمان سیا پس از ۶۰ سال به مشارکت در کودتا علیه دکتر مصدق اعتراف کرد + اسناد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سازمان جاسوسی آمریکا، سیا در آستانه ۶۰ سالگی کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که منجر به سقوط دولت ملی دکتر مصدق شد سند محرمانه ای را منتشر کرد که در آن به دست داشتن در کودتا علیه اول وزیر قانونی کشورمان اذعان می‌کند.

به گزارش فارین پالیسی؛ سازمان جاسوسی آمریکا، سیا در آستانه ۶۰ سالگی کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که منجر به سقوط دولت ملی دکتر مصدق شد سند محرمانه ای را منتشر کرد که در آن به دست داشتن در کودتا اذعان می کند.
این سند که توسط یکی از تاریخ نگاران ‌داخلی سازمان سیا در اواسط سال های ۱۹۷۰ تهیه شده است بخشی از پرونده ” مبارزه برای ایران” نام دارد.

البته بخشی از این مدرک برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ انتشار یافت، اما بخش اعظم آن به خصوص فصل ۳ آن با عنوان “اقدام مخفیانه” امروز انتشار یافته است که در واقع شرح چگونگی اجرای کودتا است. در این نسخه برای اولین بار- حداقل تا جایی که ما مطلع هستیم- مشارکت سازمان جاسوسی آمریکا اذعان می گردد:« کودتای نظامی که منجر به سقوط مصدق و سرنگونی کابینه جبهه ملی شد، تحت نظارت سازمان سیا به عنوان یک اقدام سیاست خارجی ایالات متحده صورت گرفت» سیا اذعان داشته است که از بیم حضور شوروری در ایران دست به عملیات موسوم به “آژاکس” زده است. 

 

الف) سند زیر حکم اول وزیری فضل الله زاهدی است که چند روز قبل از کودتا(۲۲ مرداد)  از سوی محمدرضا شاه امضا شد. با افزایش اختلافات بین مصدق و حکومت وقت، شاه فرمان انتصاب سرلشگر زاهدی به اول وزیری را امضا کرد و همزمان فرمان عزل مصدق را نیز اعلام کرد. مصدق این حکم را نپذیرفت و آورنده حکم را (سرهنگ نصیری، فرمانده گارد سلطنتی)  بازداشت کرد. شاه که در رامسر به سر می برد با هواپیمای شخصی خود به بغداد گریخت.

 

ب)بر اساس این استاد توطئه آمریکا برای سقوط دولت ملی کشورمان در ۴ مرحله برنامه ریزی شده بود:
۱٫ مرحله اول به راه انداختن تظاهرات بزرگی توسط مزدوران  از پیش آماده شده بود  که بین ساعت ۶ تا ۱۰ صبح روز کودتا صورت گرفت:
 

 

 
۲٫ مرحله دوم شامل واردکردن نیروهای، پلیس، نظامیان و مامورین اطلاعاتی  به صحنه است:

 

۳٫ مرحله سوم کودتا مستقر کردن تانک ها در خیابان‌ها و به دام افتادن صوری آنها بود. این بخش اهیمت بسیاری داشت و که طی کودتا نیروهای طرفدار شاه ۲۴ دستگاه تانک را تحت کنترل خود آوردند.

 

۴٫  حمله به اهداف مرحله آخر کودتا را تشکیل می داد که بین ساعت ۱۴ تا ۱۹ بعد از ظهر صورت گرفت. در این مرحله نیروهای ضد مصدق به سوی خانه وی به راه افتاده و احتمالا پیش از آنکه ساختمان خانه اول وزیر قانونی وقت را خراب کنند، فرصتی برای خروج وی در نظر گرفته اند و در نهایت عصر آن روز سرلشگر فضل‌الله زاهدی در رادیو خود را اول وزیر تازه ایران خواند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.