سازمان شانگهای می تواند ضامن امنیت و صلح منطقه باشد

‘ محمد رضا فرقانی’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی از اعضای این سازمان از قدرت نظامی زیادی برخوردار هستند که می توانند ضامن امنیت در منطقه باشند.

چین، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و قزاقستان از اعضای اصلی و ایران، هند، پاکستان و مغولستان از اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای هستند.

وی اضافه کرد:چین در زمان حاضر دومین اقتصاد برتر جهان و هند چهارمین اقتصاد برتر دنیا محسوب می شوند که طبعا حضور این کشورها در این سازمان، ضامن امنیت و صلح برای کشورهای منطقه خواهد بود.

فرقانی با اشاره به اینکه هم اکنون سازمان شانگهای نیمی از جمعیت جهان را زیر پوشش دارد، افزود: اقتصاد چین و هند و همچنین منابع انرژی روسیه و ایران، سازمان شانگهای را به عنوان قطب بزرگ اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه و جهان تبدیل کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت های تجاری، حمل و نقل و انرژی کشورهای عضو و ناظر سازمان شانگهای گفت: ایران و روسیه به عنوان دو کشور دارای انرژی عظیم، از توانمندی ها و پتانسیل های بالقوه ای برخوردار هستند.

دوازدهمین نشست سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای ۱۷ و ۱۸ خردادماه جاری با حضور سران این کشورها از جمله دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در پکن پایتخت چین برگزار می شود.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی و اقتصادی تشکیل شده ‌است.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای ۵» است که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان و هند به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

اجتمام ** ۱۵۶۹****

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۵۴۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.