سازمان ملل: تحریم های دارویی آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است

سازمان ملل در گزارشی تاکید کرد که تحریم های آمریکا علیه ایران باعث نقض حقوق بشر در ارتباط با برخی بیماران در ایران می شود.

سازمان ملل: تحریم های دارویی آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است

به گزارش ممتاز نیوز، جمعی از کارشناسان و گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر امروز (سه شنبه) در گزارشی با اشاره به مشکلاتی که برخی بیماران در ایران برای دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز خود در نتیجه تحریم های آمریکا با آن مواجهند، تاکید کردند که این تحریم ها مانع برخورداری این بیماران از حقوق بشر، به ویژه حق سلامت می شود.

در این گزارش به ویژه به تصمیم یک شرکت داروسازی سوئدی برای لغو ارسال محموله باندهای پزشکی خود به ایران به دلیل تحریم های آمریکا اشاره شده است. این باندها برای مراقبت از بیماران مبتلا به ای.بی (یک نوع بیماری نادر پوستی) استفاده می شود و تنها تولید کننده این نوع از باندها یک شرکت سوئدی است که پیش از این نیز صادرات محصولات خود به ایران را به دلیل تحریم متوقف کرده بود.

این کارشناسان در ادامه آورده اند: تحریم های آمریکا سبب شده است تا کودکان و سایر افراد مبتلا به این بیماری در ایران نتوانند از حق سلامت خود بهره مند شوند. ممانعت از دسترسی افراد به تجهیزات درمانی، نقض آزادی انسان ها برای برخورداری از حق سلامت بوده و در صورتی که به درد و رنج بیشتر آنها منجر شود کاملا غیر انسانی است، حتی اگر غیر عمد باشد.

کارشناسان سازمان ملل در این گزارش دلیل به وجود آمدن این وضعیت برای برخی بیماران در ایران را تحریم های آمریکا و ترس شرکت ها و بانک های خارجی از مجازات و اقدامات تنبیهی نهادهای آمریکایی در صورت تعامل با ایران عنون کرده و یادرآور شدند: این در حالی است که آمریکا اعلام کرده است صادرات تجهیزات پرشکی و دارو به ایران علی رغم تحریم ها علیه این کشور بلا مانع است.

کارشناسان سازمان ملل همچنین با ابراز تاسف نسبت به تصمیم شرکت سوئدی مذکور و دولت این کشور برای همکاری با تحریم های آمریکا، آن را نقض تعهدات بین المللی برای تضمین اجرای حقوق بشر دانستند و در ادامه تصریح کردند: این تنها یک نمونه از بسیار مواردی است که بر زندگی هزاران فرد، شامل کودکان تاثیر می گذارد و دلیل اصلی آن وجود تحریم علیه کشور مقصد و ترس از مجازات شدن توسط آمریکا است.

در ادامه این گزارش آمده است: قوانین و حقوق بین الملل دولت ها و شرکت ها را موظف می کند که با معاملات تجاری خود مانع از برخورداری انسان ها از حقوق بشر نشوند. هرچند که شرکت ها آزادند درباره فروش محصولات خود تصمیم گیری کنند اما آن دسته از شرکت هایی که دارو و کالاهای بشردوستانه تولید می کنند مسئولیت ویژه ای دارند و موظفند در تعاملات خود حقوق بشر را در نظر بگیرند.

بنابر گزارش وب سایت کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، آلِنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تاثیرات تحریم و اقدامات تنبیهی یکجانبه بر حقوق بشر با دولت و شرکت سوئدی برای حل این مشکل و سایر مسائل مشابه تماس گرفته است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.