سازمان ملل: سوریه با نابودی برنامه‌ریزی شده‌ به دست مردمش روبه‌روست

۳۰م دیماه ،

AP00121.jpg

هیات اعزامی سازمان ملل به سوریه در پی بازدید از بعضی استان‌های این کشور از جمله استان حمص اعلام کرد، سوریه به شکلی برنامه‌ریزی شده به دست ملت این کشور با نابودی و ویرانی روبه‌روست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان جینگ، مدیر عملیات بشردوستانه دفتر سازمان ملل و یکی از مسوولان هیات اعزامی سازمان ملل به سوریه پس از بازدید از شماری مناطق و شهرهای سوریه از جمله استان حمص و شهرک تلبیسه اعلام کرد: تا زمانی که وارد سوریه نشده و در مناطق مختلف این کشور قدم نزده بودم از میزان خسارات وارد شده به زیرساخت‌های این کشور و بناهای حیاتی لازم برای جامعه سوریه اطلاع نداشتم و تصور نمی‌کردم که سوریه تا بدین حد نابود شده باشد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی که در بیروت، پایتخت لبنان و با حضور تیمی متشکل از هفت آژانس وابسته به سازمان ملل در سوریه برگزار شد، اعلام کرد: سوریه کشوری است که هدف نابودی روشمند به دست خود مردم این کشور قرار گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد: سوریه در حال حاضر شاهد جنگی داخلی است که به نابودی آن به دست خود مردم سوریه منجر خواهد شد.

همچنین بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه اخیرا نسبت به طولانی شدن خشونت‌ها در سوریه ابراز نگرانی کردند.

بان کی مون و ابراهیمی همچنین با ابراز ناخرسندی نسبت به افزایش کشتارها و خرابی‌ها که توسط طرفین درگیر سوریه در این کشور صورت گرفته از کشورهایی که از گروه‌های مسلح حمایت‌های مالی و تسلیحاتی می‌کنند به شدت انتقاد کردند.

جان جینگ در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: بیشتر مردم سوریه نیازمند رسیدن کمک‌های سازمان‌ها و نهادهای کمک‌رسانی می باشند اما سازمان ملل نمی‌تواند به شکل مستقیم به توزیع این کمک‌ها اقدام کند مگر اینکه این اقدام با مشارکت سازمان هلال احمر سوریه و گروه‌های داخلی دیگر صورت بگیرد.

جان جینگ و هیات همراه وی روز دوشنبه از شهرک تلبیسه در استان حمص بازدید و اعلام کردند که با مقامات داخلی سوریه و گروه‌های مخالف دربارهٔ برقراری آتش بس چهار ساعته مذاکره کردند تا بدین وسیله بتوان کمک‌های سازمان ملل را به مناطق تحت سلطه گروه‌های مخالف منتقل کرد.

همچنین آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی در خاورمیانه (آنروا) در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: زندگی فلسطینی‌هایی که از سوریه به لبنان گریخته‌اند در خطر است.

این آژانس در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: تعداد فلسطینی‌هایی که به سبب درگیری‌های سوریه از این کشور به لبنان گریخته‌اند بسیار بسیار است و این اشخاص در حال حاضر زندگی سختی دارند به نحوی که حدود ۲۰ تن در یک اتاق بدون آب، تهویه مناسب و امکاناتی دیگر از جمله برق به سر می‌برند.

کمیسیونر آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی در ادامه این اظهارات اعلام کرد: کشورهای اهداکننده به فلسطین باید تلاش بیشتری را برای کمک به دست‌کم ۲۰ هزار فلسطینی به کار ببندند.

این مسوول بین‌المللی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز تاکید کرد: بیشتر فلسطینی‌های که از مرزهای جنوب غرب سوریه به لبنان وارد شده‌اند در حال حاضر در کنار خانواده و دوستان خود در چادرهای فلسطینی‌ها به سر می‌برند.

وی به بازدید اخیرا از اردوگاه فلسطینی شتیلا اشاره و اعلام کرد: وضعیت معیشتی فلسطینی‌هایی که تازه به این اردوگاه آمده‌اند واقعا تاسف آور است.

وی افزود: آنروا تمام تلاش خود را می‌کند تا از خانواده‌های فلسطینی حمایت کرده و کمک‌های لازم را به آوارگان فلسطینی بکند.

این مسوول بین‌المللی در پایان از کشورهای اهداکننده خواست تا ۱۳ میلیون دلار جهت رسیدگی به آوارگان فلسطینی به ویژه در لبنان کمک کنند.

کشور لبنان که کوچک‌ترین کشور همسایه سوریه است در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار آواره سوری را پناه داده است.

این در حالی است که کشور اردن نیز با استقبال از حدود دو میلیون آواره فلسطینی و خانواده‌هایشان تاکید کرده است، امکان استقبال از تعداد بیشتر آوارگان فلسطینی را ندارد.

پیشتر در حملات صورت گرفته به اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب دمشق (یرموک) شمار بسیاری از ساکنان این اردوگاه که از بزرگترین اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در سوریه است به لبنان گریختند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.