سازمان ملل شدیدا از لیبی انتقاد کرد

به گزارش ایرنا، به دنبال موج حمله گروه های مسلح وهابی و افراط گرا به اماکن مقدس صوفیان در لیبی و همراهی حکومت جدید ان کشور با این گروه ها، سه کارشناس ارشد سازمان ملل با صدور بیانیه ای مشترک این اعمال را مصداق نقض حقوق بشر و تخریب هویت تاریخی و باورهای یک ملت خواندند.

در این بیانیه آمده است: حمله به اماکن مقدس صوفیان نیاز به اقدامی قاطع و فوری داشته و در غیر این صورت در روزهای آینده شاهد ادامه و افزایش دامنه حمله به این اماکن خواهیم بود که چیزی جز ادامه هجوم به هویت متنوع فرهنگی در لیبی نیست.

این بیانیه با درخواست از مقامات لیبی برای اقدام جدی به منظور حفاظت از اماکنی که جزئی از میراث تاریخی و فرهنگی ان کشور به شمار می روند از بی توجهی رهبران لیبی به این روند و عدم تمایل ان ها برای جلوگیری از این اعمال وحشیانه علیه اقلیت ها انتقاد کرده است.

بنا به گزارش های مختلف گروه های وهابی و سلفی در پناه نیروهای امنیتی و دولتی لیبی به آرامگاه ها و زیارتگاه های صوفیان حمله کرده و با تخریب این بناها به مقابر و کتابخانه های این اماکن اسیب زده اند.

به دنبال اعتراض مردم محلی به این اعمال، گروه های مسلح که پیشتر توسط ناتو علیه حکومت معمر قدافی سازمان داده شده بودند به همراه نیروهای امنیتی به معترضان حمله کرده و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

ماه گذشته نیز به دنبال تخریب یک زیارتگاه تاریخی توسط گروه های مسلح وهابی و تکفیری در شهر زلیتن لیبی، یونسکو با انتشار بیانیه ای اعتراض امیز از دولت لیبی خواسته بود با اقدام فوری مانع از ادامه این حملات و تهدید میراث تاریخی ان کشور شود.

با این وجود حکومت لیبی که به دنبال حمله نظامی ناتو و سرنگونی معمر قدافی رهبر پیشین ان کشور روی کار امده است، به این هشدارها بی توجه بوده است.

از هنگام سرنگونی رژیم معمر قذافی در لیبی و مداخله نظامی ناتو در ان کشور که به افزایش نفوذ گروه های مسلح و عناصر افراطی در لیبی انجامیده است، اماکن مقدس مذهبی، زیارتگاه ها و مکان های تاریخی شاهد حمله و تخریب گسترده از سوی این گروه ها بوده است.

افراط گرایان در لیبی دارای عقاید وهابی یا سلفی افراطی هستند که هرگونه بنای زیارتگاه را شرک دانسته و معتقدند تخریب این اماکن به مانند مبارزه با بت پرستی واجب شرعی است.

در هفته های گذشته گروه های مسلح افراطی با بلدوزر زیارتگاه ها و اماکن مقدس اهل تصوف را در شهرهای طرابلس، مصراته و زلیتن تخریب کرده و کتابخانه های ان ها را که دارای کتاب های خطی قدیمی و کمیاب بود به اتش کشیدند.

وزیرکشور لیبی در واکنش به این حوادث اذعان کرده که افراط گرایان و گروه های مسلح وهابی-سلفی بسیار قدرتمند هستند و کاری در برابر این اعمال نمی توان کرد.

این سخنان وزیرکشور لیبی باعث اعتراض گسترده در داخل و خارج از ان کشور شده است.

در یک سال گذشته کشورهای دیگر منطقه به مانند سوریه، مالی، عراق و افغانستان نیز شاهد افزایش نفوذ افراط گرایی و حوادثی مشابه بوده است.

مالی کشور همسایه لیبی نیز به دنبال دخالت نظامی ناتو و سرنگونی حکومت قذافی، شاهد افزایش نفوذ گروه های مسلح و افراطی بوده است که دست به اعمال مشابه در شمال این کشور زده اند.

شورشیان موسوم به طوارق و وهابیون وابسته به القاعده که بخش وسیعی از شمال مالی را در تصرف خود دارند اخیرا مساجد و ضریح بزرگان صوفی در شهر تاریخی تمبکتو را تخریب کردند که واکنش شورای امنیت و نهادهای بین المللی را به دنبال داشت.

۳۴۰۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.