سازمان ملل: هزاران کودک در سوریه کشته‌ شده‌اند

۲۳خردادماه،

سازمان ملل متحد با انتشار یافتن گزارشی از کشته شدن هزاران کودک در ناآرامی های سوریه خبر داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، این سازمان در گزارش جهانی کودکان و مناقشه های نظامی اعلام کرد که در درگیری‌های سوریه از پسران و دختران خردسال به عنوان سپر انسانی یا برای بمبگذاری های انتحاری استفاده می کنند.

گزارش سازمان ملل متحد رقم بالای تلفات کودکان در سوریه را “غیرقابل تحمل” عنوان کرد.

به گفته فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، کودکان سوریه بیشترین هزینه را در جهان پرداخت کرده اند.

سازمان ملل متحد، گروه های مسلح مخالف حکومت سوریه را متهم کرده که کودکان را در عملیات های رزمی و پشیتبانی به کار می گیرند.

بر اساس ارزیابی های رسمی، بیشتر از ۸۰ هزار نفر در درگیری های دو سال قبل سوریه جان باخته اند و حدود دو میلیون کودک نیز به کمک فوری نیاز دارند.

گزارش جهانی کودکان و مناقشه های نظامی به وضع کودکان در ۲۱ کشوری پرداخته که کودکان در آن قربانی خشونت های مسلحانه می باشند.

فهرست ناقضان حقوق کودکان در مناطق جنگی شامل ۵۵ گروه در ۱۴ کشور است.

امسال نام یازده حزب و گروه تازه در جمهوری آفریقای مرکزی و جمهوری دموکراتیک کنگو به این فهرست اضافه شده است.

کشور مالی هم برای اولین بار به این فهرست اضافه شده است.

به گزارش سازمان ملل متحد، مناقشه مسلحانه در شمال مالی به شدت بر وضع کودکان این کشور که نیمی از جمعیت ۱۵٫۸ میلیونی آن را تشکیل می دهند، تاثیر گذاشته است.

بر این اساس، از ژانویه ۲۰۱۲ صدها پسر ۱۲ تا ۱۵ ساله به وسیله گروه های مسلح به خدمت گرفته شده اند و آزار جنسی دختران نوجوان نیز به صورت گسترده ای صورت گرفته است.
همچنین ده ها کودک در درگیری بین نظامیان فرانسوی و ارتش مالی با شبه نظامیان اسلام گرا کشته و مجروح شده اند.

سازمان ملل متحد همچنین با حذف نام کشورهای نپال و سریلانکا از فهرست ناقضان حقوق کودکان در مناطق جنگی، از آزاد شدن هزاران کودک به وسیله گروه های مسلح در سال ۲۰۱۲ خبر داده است.

بر این اساس، برنامه های مشترکی با بعضی از گروه های مسلح و نیروهای نظامی دولتی در سودان جنوبی، میانمار، جمهوری دموکراتیک کنگو و سومالی به اجرا گذاشته شده تا به جذب سربازان خردسال پایان داده شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.