سازمان ملل و اتحادیه اروپا سطح فعالیت خود را در سوریه کاهش می‌دهند

۱۴م آذر ،

alnashra-8.jpg

منابع اعلام کردند که وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (سه‌شنبه) با استقرار سامانه موشکی پاتریوت در مرزهای مشترک ترکیه با سوریه موافقت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، منابع دیپلماتیک آگاه اعلام کردند: وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو امروز با ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت به ترکیه جهت تقویت سیستم دفاعی ترکیه موافقت می‌کنند.

همچنین منابع مذکور پیش‌بینی کردند که وزیران خارجه ناتو که متشکل از ۲۸ کشور است کمک‌هایشان را برای این طرح از طریق نشست امروز در بروکسل ارائه دهند.

بنا به نقل از منابع دیپلماتیک، وزیران خارجه ناتو در این خصوص تصمیماتی را اتخاذ کردند و احتمالا بیانیه‌ای از سوی این وزیران صادر شود.

منابع دیپلماتیک همچنین اعلام کردند: پیش‌بینی می‌شود کشورهایی که ترکیه را به سامانه دفاع موشکی پاتریوت مجهز کنند آمریکا، آلمان و هلند باشند و احتمالا آلمان و هلند به موافقت پارلمانشان برای ارسال سامانه موشکی مذکور که استقرار آن چندین هفته به طول می‌انجامد، نیاز داشته باشند.

پیشتر آنکارا از ناتو خواسته بود تا سامانه دفاع موشکی پاتریوت را برای دفاع از خود در مقابل سوریه در مرزهای مشترک ترکیه با سوریه مستقر کند.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این اتحادیه قصد دارد فعالیت هیات خود را در سوریه به سبب شرایط امنیتی حاکم در این کشور به پایین‌ترین سطح خود کاهش دهد.

بنا به گزارش شبکه خبری روسیه الیوم، اشتون اعلام کرده است که هیات اتحادیه اروپا تصمیم دارد با توجه به شرایط امنیتی دمشق فعالیتش را کاهش دهد.

این اقدام اتحادیه اروپا همزمان با این بود که سازمان ملل نیز اعلام کرد: تمامی کارمندان بین‌المللی خود را که وظایف اصلی و پست‌های کلیدی ندارند از سوریه خارج می‌کند.

این سازمان همچنین اعلام کرد: با توجه به اوضاع نامناسب امنیتی در سوریه تمامی کارمندان بین‌المللی سازمان ملل که وظایف کلیدی ندارند از سوریه خارج شده و همه گشت‌های میدانی در خارج از دمشق در حال حاضر متوقف می‌شود.

دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: این هفته ۲۵ الی ۱۰۰ کارمند بین‌المللی دمشق را ترک می‌کنند.

در بیانیه دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل همچنین آمده است: با توجه به حملاتی که به گروه‌های کمک‌رسانی صورت گرفته نیاز به افزایش خودروهای زرهی به ویژه در بعضی از مناطقی که درگیری‌ها میان دولت و مخالفان سوریه شدیدتر است به طور کامل احساس می‌شود.

در بیانیه مذکور همچنین به اوضاع نامطلوب انسانی در شماری از مناطق سوریه و کمبود مواد غذایی و پزشکی علاوه بر نبود سوخت، برق و آب اشاره شده است.

همچنین ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن استفاده از سلاح‌ شیمیایی را طی درگیری‌های سوریه عاملی برای دخالت کشورهای خارجی دانست.

وی گفت: استفاده از این سلاح‌ها طی درگیری‌ها داده‌ها دربارهٔ سوریه را تغییر داده و به دخالت کشورهای خارجی در سوریه منجر خواهد شد.

جوده تاکید کرد: نظام سوریه به خوبی می‌داند که جامعه جهانی استفاده از سلاح شیمیایی را چه از سوی نظامی علیه مردمش یا علیه کشوری دیگر هرگز نمی‌پذیرد و در صورتی که این سلاح‌ها استفاده شوند جامعه جهانی وارد عمل خواهد شد.

همچنین مقامات کاخ سفید به دولت سوریه نسبت به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم این کشور طی درگیری‌های سوریه اخطار داد.

این در حالی است که دولت سوریه صحت این مساله را تکذیب می‌کند.

عبدالله النسور، نخست وزیر اردن نیز در اظهاراتی در نشست با اعضای کابینه این کشور اعلام کرد: تعداد آوارگان سوریه که به اردن پناهنده شده‌اند در حال حاضر از ۲۵۰ هزار تن می‌گذرد و این سبب شده که اردن با مشکلات فراوانی روبرو شود.

وی تاکید کرد: دولت برای فراهم کردن زمینه جهت حمایت از آوارگان با همکاری کشورهای اهداکننده و سازمان‌های بین‌المللی تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.