سازمان مهاجرین تشکیل خواهدشد / شرایط استان کرمان قابل قبول و زیبنده نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیتی که امروز از کرمان دیدم زیبنده این استان نیست افزود: برای حل ضعفها و کاستیها کار مدیریتی لازم است و ما در مرکز نیز کمک می کنیم تا مشکلات حل شود.

سازمان مهاجرین تشکیل خواهدشد / شرایط استان کرمان قابل قبول و زیبنده نیست

به گزارش ممتاز نیوز، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی شامگاه ۲۱ مردادماه در جلسه شورای اداری استان کرمان با اشاره به مسائل مطرح شده در این جلسه در راستای مصوبات سفر هیات دولت به استان کرمان اظهار کرد: تلاش شود مطالبی که از قلم افتاده در اولویت قرار گیرد و در گام بعدی بتوانیم اولویت ها را دنبال کنیم و در سفرهای بعدی موارد دیگری را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به  مکتب عاشورای حسینی اظهار کرد: ما باید اخلاص، حرکت جهادی، تلاش خستگی ناپذیری عاشورائیان، بصیرت، وفا، صبر و توکل را از عاشورا بیاموزیم. در تابلوی عاشورا همه خوبی ها در آن نقش بسته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در تابلوی زیبا عاشورا باید چگونه زندگی کردن و سبک زندگی حسینی را یاد بگیریم و امام حسین علیه السلام فرمود من الگو هستم افزود: یکی از درسهای عاشورا مسائل مدیریتی است و یکی از مباحثی که کم به آن توجه شده، دلالتهای مدیریت عاشوراست که این نکته بسیار مهم است.

رئیسی با بیان اینکه قیام عاشورا، از حرکت مدینه آغاز می شود، اظهار کرد: در قیام عاشورا مسیر مشخص است. مدیریت امام حسین علیه السلام، مدیریت اجرائی حضرت زینب و برنامه ریزی دقیق جهت اطلاع رسانی و ماندگاری پیام عاشورا، وداع ها و … همه حرکت ها حساب شده و همه کارها برنامه ریزی شده است و این برنامه به نوعی دقیق و حساب شده است که حتی در کودکان و اطفال چنان اثر گذاشته که یکی از امرای یزید می گوید کودکان خردسال ما را ذلیل کردند و یک بار نگفتند خسته شدیم و آب می خواهیم.

وی با بیان اینکه برای بقای عاشورا امام سجاد علیه السلام اربعین را نماد کردند، افزود: مجالس ماتم و جریان به وجود آمدن عاشورا و تضمین بقای عاشورا یک حرکت دقیق مدیریت شده است و تمام تلاش امام این بوده که عاشورا بماند تا منشاء و مظهر تحولات بشری در عالم هستی شود.

رئیس جمهور با بیان این پرسش که باید ببینید در یک حرکت راهبردی چگونه باید کار را پیش برد، افزود: قرار است ابعاد این مکتب روشن شود که اینگونه حرکت کرد و قطعا این حرکت جواب می دهد.

رئیسی ادامه داد: وقتی جریان داعش در منطقه بود خیلی ها نا امید شده بودند و در واقع کفر جهانی پشت آن بود اما ما با عبارت «ما می توانیم» پیش رفتیم و شهید سلیمانی منطقه را از وجود آنها پاک کرد.

وی به مکتب شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: برای همه ما درس است که دلالتهای مدیریتی این شخصیت جهانی را دیده و به عنوان یک سرباز در مکتب امام حسین علیه السلام ببینیم چگونه او را بلندآوازه کنیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه کار ماندگار در تاریخ ماندگار خواهد بود اظهار کرد: باید هر کاری کنیم که گره‌ای از مشکلات مردم باز شود. باید پروژه ها و کارها را تمام کنیم، باید گره از کار مردم باز شود و مطمئن باشید هر جا لازم به حسابرسی باشد، این کار انجام می شود.

رئیس جمهور افزود: ما باید بدانیم آنچه ماندگار است اخلاص و مجاهدت بوده و در نهان و آشکار گره مردم را باز کردن، مردم داری است.

وی با اشاره به اینکه دگرخواهی در پرتو خداخواهی در مکتب عاشورا یک باب است، افزود: توجه به مردم و به دیگران، دلالتهای مدیریت عاشوراست.

رئیسی با بیان اینکه آنچه عاشورائیان را نگه داشت، بصیرت بود، افزود: اصحاب امام حسینی (ع) در کربلا احساس کردند وظیفه شان ماندن است و اگر غیر از این عمل کنند، خلاف خواست خدا عمل کرده اند.

رئیسی با تاکید بر اینکه اگر رهبری دستور داده پس باید آن کار را انجام دهیم افزود: هر گره‌ای که از زندگی مردم باز بشود، رهبری راضی خواهند بود و این مهمتر از این است که بگویند بروید به سیل زدگان برسید.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید به تکلیف عمل کنیم تصریح کرد: باید بدانیم چه چیزی خدا و ولایت را راضی می‌کند و بصیرت در کار مدیریتی خیلی مهم است. وقتی برای ما این مباحث مهم باشد، شبی که مردم با سیل مواجه هستند، برای ما شب عملیات خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ما این روحیه جهادی را می‌خواهیم تا گره از مشکلات مردم باز شود افزود: با گام آهسته و با طمانینه مشکلات حل نخواهد شد بلکه روحیه جهادی و کار جهشی می خواهد تا مشکل کرمان حل شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این حرکت، نگاه اول به مدیران استان است و باید کسانی که با روحیه تحولی و جهادی کار می کنند، تقویت شوند، ادامه داد: به استاندار کرمان تاکید کرده ایم کسانی که چنین نگاهی ندارند را کنار بگذارید تا راه باز شود. معنا ندارد مدیری امروز بگویید وقت ندارم، فردا مرخصی است، مجوز را بهانه و سرمایه گذار را معطل کند.

رئیسی به حوزه معادن استان کرمان اشاره کرد و گفت: سوال اساسی در استانی مانند کرمان این است که چرا معادن به بهره برداری نرسیده و چه کسی باید معادن را از دست کسانی که کار نمی‌کنند، در بیاورد؟

وی با تاکید بر تعیین تکلیف معادن استان در اسرع وقت اظهار کرد: این کار، یک کار انقلابی است و باید سریع انجام شود. مردم می‌بینند معدن موجود در منطقه خوابیده و جوانش بیکار است و از ما سئوال می‌کنند و ما نیز جوابی نداریم که به آنها بدهیم. باید مدیران و کارشناسان مربوطه در یک حرکت سریع و انقلابی معادن استان را شناسایی کرده تا سریعا با یک بهره بردار پای کار، این معادن فعال شود.

رییس‌جمهور با طرح این پرسش که چرا باید در استانی مانند کرمان با این همه ظرفیت، بیکاری وجود داشته باشد؟ اظهار کرد: شورای عالی معادن باید به صورت سریع و انقلابی عمل کرده و نباید این مسئله یک روز به تاخیر بیفتد.

وی همچنین با طرح این پرسش که چرا ۲۰۰ معدن غیرفعال در استان داریم؟ افزود: باید این معادن غیرفعال را از دست کسانی که فعالیت نمی کنند، بگیریم.

رئیس جمهور در رابطه با مسائل جنوب استان کرمان نیز گفت: امروز در منطقه جنوب استان کرمان حضور یافتیم. مردم می گفتند این زندگی ماست و در نزدیک ما معدن قرار دارد! حال ما باید چه جوابی به مردم بدهیم؟

رئیسی به موضوع سیل بند جیرفت نیز اشاره کرد و گفت: هر زمان که باران می آید، مشکل ایجاد می شود و مردم نگران می شوند، چون زیرساختها آماده نیست. بارانی که رحمت است، تبدیل به تهدید می شود واین از موارد با اولویت است و سیل بند خرم باید سریع تر اجرایی شود که در این راستا باید پیگیری های ویژه از سوی استان صورت گیرد.

وی به مسئله آب استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: پیگیری حل تنشهای آبی در سطح استان باید تسریع شود و طی یک هفته طرحها به وزارت نیرو ارائه تا به صورت کامل و مجدانه در سطح ملی و استانی پیگیری شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سفرهای استانی به این معناست که مردم حس کنند کار متفاوتی در حال انجام است، تصریح کرد: مردم باید این تفاوت را حس کنند و باید گره‌ها در این سفرها باز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای اداری استان کرمان گفت: سهم معان در مسئولیت اجتماعی بسیار جدی است و باید ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن طبق قانون سریعا به حساب استان‌ها واریز شود.

رئیسی جمهور به موضوع ساماندهی اتباع بیگانه نیز اشاره کرد و گفت: در بحث اتباع بیگانه کارهایی را آغاز کرده ایم که در دو مرحله کار پیش می رود. اتباع در کشور ما میهمانان محترمی هستند اما معنی احترام این نیست که ندانیم کجا می روند، کسب و کارشان چیست و با چه کسی ازدواج می‌کنند یا طلاق می گیرند. باید تمامی اطلاعات اتباع بیگانه در سامانه ای ثبت شود و هر تبعه‌ شناسه داشته باشد. سامان دادن به این وضعیت را آغاز کرده ایم و وزارت کشور و نیروی انتظامی این موضوع را به صورت جدی دنبال می کنند.

وی به دومین کار در حوزه مدیریت اتباع بیگانه در کشور اشاره کرد و گفت: مرحله دوم، تشکیل سازمان مهاجرین است که در مجلس قانون آن مطرح است که دنبال خواهد شد.

رییسی به گلایه مدیران استانی در بحث عدم تخصیص بودجه حوادث اشاره کرد و گفت: بودجه حوادث غیرمترقبه را نیز حتما دنبال می کنیم. خسارتها قطعا مربوط به یک شهر نیست و خسارتهای سیل در همه مناطق سطح استان باید از محل حوادث غیرمترقبه پرداخت شود.

رئیس جمهور همچنین به موضوع گردشگری مقاومت در کرمان به واسطه وجود مقبره شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: کرمان از قدیم استان گردشگری بوده اما بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، به محور گردشگری مقاومت تبدیل شده که افتخاری برای کرمان است تا از زائران مزار حاج قاسم میزبانی کند؛ اما در این راستا باید زیرساختها در این زمینه تکمیل شود و بحثهای اسکان، حمل و نقل و … دیده شود که این موضوع نیز در مصوبات سفر هیات دولت به استان در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: حاشیه نشینی در شهرهای مختلف وجود دارد. در بسیاری از روستاهای ما امکانات هست اما روستازاده در روستا نمی‌ماند که این اتفاق مربوط به اقتصاد روستا است.

وی ادامه داد: باید خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان را تضمین کنیم تا روستایی به ماندن در روستا تشویق شود. امروز از مردم جنوب استان کرمان خواستم به سمت کشت کالاهای اساسی بروند و برای کشور استقلال و امنیت غذایی را فراهم کنند و در این راستا نیز باید الگوی کشت را متناسب کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ۴۳ سال از عمر انقلاب می گذرد و هر کاری انجام شده باید خدا را شکر کرد اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است. مردم از دولت و مجلس انتظارات زیادی دارند. مردم انتظار دارند شرایط را به صورت جهادی پیش ببریم و مشکلات را حل کنیم. من از همه مدیران درخواست دارم مصوبات سفر را به صورت جدی دنبال کرده و اجرا کنند و بنا را بر رفتار و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی یعنی «ما می توانیم» بگذارند.

وی خطاب به مسئولین استانی گفت: نگویید بودجه نداریم یا تهران جواب نمی دهد. از شهرستان ها و مراکز استان خیلی کارها بر می‌آید. زمان خدمت به مردم زود می گذرد و این موضوع را رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولتمردان سیزدهم توصیه کردند. مدیریت بنده و شما محدود به زمانی است که باید از آن نهایت استفاده را ببریم. یکی از مشکلات و عاداتی که در نظام اداری ما وجود دارد و سنگین نیز شده «تسریف» یعنی امروز و فردا کردن است.

رییسی افزود: برخی ادارات و سازمانها در سرویس دهی باید با هم جلسه بگذارند تا کار به سرمایه گذار، کشاورز، کارآفرین، خانواده شهید و … نکشد.

وی با بیان اینکه مدیران باید بر کار زیرمجموعه خود نظارت داشته باشند خاطر نشان کرد: نگذارید اعتماد عمومی و رضایت مردم که تقویت انقلاب اسلامی را به همراه خواهد داشت، خدشه‌دار شود. نگذارید جمعی بیایند که صدای مردم در بیاید.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.