سازمان IT: موتور جستجوی ملی موضوعی نیست که دولت بخواهد به آن وارد شود

سازمان IT: موتور جستجوی ملی موضوعی نیست که دولت بخواهد به آن وارد شود

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های دیگر مانند موتور جست‌وجوی ایرانی این روز‌ها در دنیای مجازی مورد توجه قرار گرفته و متولیان اینترنت از حضور بخش خصوصی برای ایجاد این موتور‌ها استقبال کرده‌اند؛معاون وزیر ICT معتقد است موتور جست‌وجو موضوعی نیست که دولت بخواهد به آن وارد شود.

علی حکیم‌جوادی – رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث موتور جست‌وجوی ایرانی ابعاد مختلفی دارد و تلاش ما بر این است که در این زمینه موتوری طراحی شود که بتواند جایگزین موتور‌های جست‌وجوی متداول دنیا باشد.

معاون وزیر ICT با تاکید بر این‌که لازم است موتور جست‌وجویی درخور نیاز‌های کشور طراحی و ارائه شود، ادامه داد: امروز موتور‌های جست‌وجوی زیادی در کشور وجود دارد و شاید ده‌ها موتور جست‌وجوی داخلی داشته باشیم که هر یک برای خود مدل کسب‌وکاری دارند.

وی ادامه داد: معتقدیم در این زمینه دولت باید به حمایت‌های کلان بپردازد، اما در نهایت موتور جست‌وجو چیزی نیست که دولت بخواهد به آن ورود پیدا کند. به همین دلیل ما بیشتر حمایت‌های معنوی را به عمل می‌آوریم تا این‌که بخش‌های دیگر از جمله بخش خصوصی بتواند به راه‌اندازی این موتور‌ها بپردازند.

حکیم‌جوادی در عین حال گفت: در حال حاضر بخش خصوصی برای راه‌اندازی موتور‌های جست‌وجو به کرات مراجعه می‌کند و علاقه‌مند است که چنین موتورهایی را ارائه کند. قطعا این بخش مسیر خود را پیدا خواهد کرد و موتور جست‌وجوهای متعددی ارائه خواهد شد اما باید توجه داشت که در این میان موتور جست‌وجویی موفق خواهد بود که توسط بخش خصوصی ساخته و اداره شود.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: به هر حال این ایده ما در زمینه‌ی موتور‌های جست‌وجوست و علاقه‌مندیم در کنار این جست‌وجو‌گرها امکانی فراهم باشد که بتوان سرویس‌ها و خدمات متنوع دیگری را نیز به کاربران ارائه کرد.

وی ادامه داد: امروز اگر یک موتور جست‌وجو بیشتر از بقیه مورد توجه دنیا قرار می‌گیرد، شاید دلیل آن این باشد که این موتور امکانات متعددی دارد که ممکن است سایر موتور‌های جست‌وجو نداشته باشند.

معاون وزیر ICT همچنین عنوان کرد: به عنوان مثال اکنون از ۱۲۰ الی ۱۳۰ جست‌وجوگر معروف دنیا تنها تعداد اندکی از آنها زبان فارسی را دارند و بسیاری از آنها فاقد امکاناتی مانند ای‌میل و غیره هستند. به هرحال در اختیار‌ داشتن چنین امکاناتی بی‌شک به موفقیت یک موتور جست‌وجو کمک خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که دولت و متولیان اینترنت از این‌که تعداد موتور‌های جست‌وجوی کشور بیش‌تر شود، استقبال می‌کند توضیح داد: برخی از موتور‌های جست‌وجو هم ممکن است حالت تخصصی داشته باشند. به عنوان مثال ما در حوزه‌ی مسکن چندین موتور جست‌وجو داریم، اما به هر حال شاید این موتور‌ها آنچه مورد انتظار مردم است نباشند و به طور کامل نتواند انتظارات مردم از یک موتور جست‌وجوی بومی را پاسخ دهند.

او افزود: به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که از هر مجموعه‌ای که قصد راه‌اندازی موتور جست‌وجوی جدیدی دارد، حمایت کنیم تا در نهایت مردم در میان موتور‌های جست‌وجوی طراحی شده به انتخاب بپردازند .

حکیم جوادی در پایان یادآور شد: اگر ما صد‌ها جست‌وجو‌گر داشته باشیم درنهایت مردم به انتخاب گزینه‌ی مناسب از میان آنها خواهند پرداخت و موتور‌ جست‌وجو‌هایی که توانایی‌های بیشتری را دارند مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.