سازهای ابداعی فرهاد صفری رونمایی می‌شود

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

سرپرست گروه قمر خبر داد:

نوید دهقان خبر داد: در کنسرت پیش روی گروه سازهای کوبه ای ابداعی فرهاد صفری رونمایی می‌شوند.

به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری گروه “قمر” به بهانه کنسرت پیش روی این گروه صبح امروز (۱۳ مهرماه) با حضور نوید دهقان، آهنگساز و سپرست گروه و امیرمحمد تفتی، خواننده گروه قمر در تالار وحدت برگزار شد.

وی با اشاره به قطعات کنسرت مهرماه اظهار داشت: طبق سوابق قبلی گروه قمر در فرم راست پنج گاه و نوا قطعات خود را اجرا می کنند و البته فرم اصلی ما در این کنسرت راست پنجگاه است که این دستگاه ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است و از نظر پرده‌ بندی به دستگاه ماهور شباهت دارد.

دهقان با تاکید بر اینکه از سازهای تازه کوبه ای ابداعی در این کنسرت استفاده می گردد، خاطرنشان کرد: فرهاد صفری کسی است که با کار کردن روی سازهای کوبه ای بومی دست به ابداع زده است و ما از سازهای وی در اجرای خود استفاده می کنیم.

این آهنگساز تصریح کرد: بخش اول این کنسرت سه نوازی است و بخش دوم از رنگ آمیزی تازه سازهای کوبه‌های استفاده شده است و آثار تازه گروه قمر از رنگ‌آمیزی سازهای کوبه‌ای در نواها استفاده خواهد کرد.

وی افزود: سازهای موسیقی نواحی نیاز به تغییر داشتند تا به موسیقی دستگاهی وارد شوند. همخوانی آنها با موسیقی ملی اصل مهم در استفاده آنهاست و به باور من تکامل هنر در هر گویش طی قرن ها اتفاق افتاده است.

سرپرست گروه قمر بیان کرد: در این کنسرت ۳ تصنیف با اشعار مولانا و سایه و هم چنین یک چهار مضراب به نام نو بهار اجرا خواهد شد.

وی ضمن گله مندی از شرایط برگزاری کنسرت در ایران گفت: : شرایط کنسرت در فضای ایران از چند منظر دشوار است. ما دشواری ها را پشت سر گذاشته‌ایم و از این بابت هرگز مشکل نداشتم. متاسفانه سالن های کنسرت به سرعت رزرو می گردد و این کار را قدری سخت می‌کند؛ چند ماه قبل که به برج میلاد مراجعه کردم، متوجه شدم جایی برای گروه ما نیست.

وظیفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که زمان های خاصی را به گروه های موسیقی سنتی اختصاص دهد.

در ادامه نشست امیر محمد تفتی، خواننده گروه قمر با اشاره به توجه صدا و سیما به تعداد معدودی از خوانندگان تاکید کرد: خواننده های خوب کم نیستند، اما بعضی به واسطه خواندن تیتراژ تلویزیونی مخاطب یافته‌اند. در حالی که خلق اثری هنری را باید از آلبوم های تولید شده درک کرد.

کنسرت گروه قمر روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می گردد و علاقمندان برای تهیه بلیت می توانند به پایگاه اینترنتی ایران کنسرت مراجعه کنند.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.