سازگاری دین با زندگی امروز

جام جم آنلاین: «پنجره‌ای رو به تماشا» در لحظات روحانی پیش از اذان ظهر، فضای معنوی و روح‌بخشی را برای روزه‌داران فراهم می‌کند.

این برنامه هر روز بجز جمعه‌ها ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه رادیو تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ پخش می‌شود؛ برنامه‌ای‌ اذانگاهی که فقط منوط به ایام مذهبی و مناسبتی نیست، بلکه در طول سال با بخش‌های ویژه به استقبال اذان ظهر می‌رود و در این ماه ضیافت الهی، لحظات معنوی و پرباری را برای مهمان این ماه به ارمغان آورده است.

تفسیر و ترجمه آیات سوره یونس

مجید حسینی، تهیه‌کننده پنجره‌ای برای تماشاست و درباره جزئیات برنامه توضیح می‌دهد: پنجره‌ای رو به تماشا صرفا یک برنامه مذهبی نیست، بلکه اجتماعی ـ معرفتی و مناسک اذان، محور اصلی این برنامه است. آنچه از نام آن هم در ذهن متبادر می‌شود تصویر دینی و مناسک نماز در زندگی مدرن امروزی است.

حسینی درباره بخش‌های ویژه برنامه پنجره‌ای رو به تماشا در ماه رمضان چنین می‌گوید: در ماه رمضان، همه بخش‌ها و موضوعات متناسب با این ماه طراحی شده است. در این ضیافت الهی تفسیر و ترجمه آیات سوره یونس را خواهیم داشت.

استاد هانی چیت‌چیان، کارشناس قرآنی به اسمای الهی که در دعای جوشن کبیر آمده، می‌پردازد. این بخش از این نظر اهمیت دارد که نگاه معرفتی و انتزاعی به موضوع ندارد، بلکه مباحث عرفانی و قرآنی را با توجه به زندگی امروزی به صورت کاربردی بیان می‌کند.

در بخش یادداشتی‌هایی برای فردا با اجرای مهرنوش پرتوی، دستنوشته‌های عالمان و عارفان قرون گذشته خوانده می‌شود. این بخش یادآور اندیشه و گفتار حکمت‌آمیز بزرگان است که میراث فرهنگی به حساب می‌آیند.

او می‌گوید: یکی دیگر از بخش‌هایی که برای این ماه در نظر گرفته شده، قرار امروز است که بخشی اخلاقی ـ رفتاری با تحلیل رفتار انسانی است که به یک تصمیم ختم می‌شود.

آیتم احکام به وسیله کارشناس مذهبی علم‌الهدی اجرا می‌شود و بخشی را با متنی ادبی به زندگی و فضایل حضرت امیر اختصاص داده‌ایم.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به تلاوت آیات، دعاهای پس از نماز و دعاهای هر روز ماه رمضان همراه روایات و داستانک‌ها اشاره کرد.

تهیه‌کننده پنجره‌ای روبه تماشا به اهداف ویژه برنامه‌های نماز اشاره می‌کند و می‌گوید: ترغیب و تشویق شنوندگان به نماز و ذکر خدا از اهداف تهیه این‌گونه برنامه‌هاست. در برنامه‌های ویژه نماز، هدف و تلاش برنامه‌ساز باید مبتنی بر ایجاد نشاط معنوی و ترغیب و تشویق مخاطب به نماز باشد و در او شوق قیام را برانگیزد. فرهنگسازی در این زمینه نیز از جمله مسوولیت‌های برنامه‌سازان رادیوست.

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علم‌الهدی، کارشناس احکام و اخلاق برنامه از ویژگی‌های برنامه‌های اذانگاهی چنین می‌گوید: با توجه به زمان پخش این گونه برنامه‌ها، باید مخاطبان را برای حضور در مساجد جهت برپایی نماز جماعت آماده کرد و فضای معنوی و ملکوتی را برای آنها فراهم آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه نکاتی را در برنامه‌های معارفی برای انتقال مفهوم و پیام باید مد نظر قرار داد، می‌گوید: با روایت‌های اخلاقی و کاربردی می‌توان پیام‌های فرهنگی ارزشمندی منطبق با مسائل شرعی مطرح و ارائه کرد و باید بیشتر به مسائلی که مورد ابتلای افراد جامعه است، پرداخته شود. بهتر است طیف گسترده مردم مد نظر قرار گرفته شود و در برد وسیع، به مسائل، معضلات و مشکلات شهروندان رسیدگی شود و مفهوم و پیام‌ها به شکل کاربردی مورد استفاده قرار گیرد تا به درد جامعه بخورد.

برای انتقال بهتر مفهوم و پیام مد نظر باید در تهیه و تولید برنامه‌ها، روش‌ها و راهکارهای کاربردی ارائه کرد تا مردم نکته‌های اخلاقی، ارزشی و معنوی را درک کنند. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

مریم کریمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.