ساعت ۱:۲۵ شب به وقت بغداد+یک وجب و چهار انگشت و ۱۳۳ نفر آخر

اولین کتاب با موضوع خاطرات اسرا، کتاب «پایی که جا ماند» شامل ۱۹۸ خاطره از سیدناصر حسینی پور از دوران اسارت خود در زندان های مختلف عراق است. این کتاب پاییز سال گذشته منتشر شد و با استقبال خوبی مواجه شد، به طوری‌که طی این مدت بعد از کتاب، «نورالدین پسر ایران» دومین کتاب پرفروش ناشر بوده است. حسینی پور در این کتاب به خاطراتِ اسارتِ چندین‌ساله‌اش در اردوگاه‌های عراقی، می‌‌پردازد. نویسنده این کتاب در حالی به عنوان راهنمای گردان ۱۸ شهدا، برای پشتیبانی از رزمندگان گردان قاسم ‌بن الحسن(ع) راهی جزیزه مجنون شده بود که در این عملیات از ناحیه پا زخمی و سپس به اسارت نیروهای بعثی درآمده بود. وی در دوران اسارت، خاطرات روزانه‌اش را در تکه‌های کاغذ روزنامه و پاکت سیگار مدون کرده و هم‌زمان با آزادی٬ آن‌ها را در عصای خود جاسازی کرده و با خود به ایران آورده بود.

«یک وجب و چهار انگشت» به عنوان نخستین کتاب درباره خاطرات رزمندگان استان گیلان، کتاب دیگری با موضوع خاطرات اسراست. این کتاب با تدوین محمد پورحلم به خاطرات عظیم حقی می‌پردازد. بخش اول کتاب درباره کودکی عظیم حقی در شهر کومله از توابع لنگرود و آمیخته با کار کشاورزی، شالی کاری و اتفاقات اوایل انقلاب در شهر کومله است. بخش دوم کتاب نیز درباره جنگ و اعزام عظیم حقی به عنوان بسیجی است که وی به رضایتنامه جعلی از پدر و مادر خود اقدام کرده، از این طریق اعزام جبهه ها شده و در عملیات کربلای پنج اسیر می شود. بقیه اتفاقات کتاب هم خاطرات دوران اسارت وی در تکریت عراق است که خاطرات بسیار جالبی از سال ۶۶ تا سال ۶۹ که وی به وطن باز می‌گردد را شامل می‌شود. نکته جالب درباره خاطرات حقی این است که او در اولین برخورد پس از آزادی و ورود به میهن، به گلزار شهدا می‌رود و با قبر خود مواجه می‌شود که سال‌ها قبل کنده شده بود. چرا که به دلیل نبود هیچ گونه خبری از سرنوشتش، او را به عنوان شهید مفقودالاثر معرفی می‌کنند.

آنطور که پایگاه خبری سوره مهر گزارش داده، کتاب دیگری که این ناشر منتشر کرده، «ساعت ۱:۲۵ شب به وقت بغداد»؛ خاطرات اسیر آزاد شده ایرانی عادل خانی از دوران اسارت ۴ سال و سه ماهه خود در اردوگاه های اسارات عراق است. این کتاب در ۴ فصل تدوین شده که شامل خاطرات از کودکی ایشان،خاطرات دوران حضور او در جبهه،خاطرات دوران اسارت و فصل آخر هم خاطرات او تا به امروز است. در بخشی از این کتاب آمده است: «… ناگهان از خواب پریدم و فهمیدم خواب دیده‌ام… از آن روز تا روز آزادی دیگر هیچکس مرا شکنجه نکرد و من همیشه دلم می‌خواست بدانم کسی را که در خواب دیده‌ام کیست و بالاخره جواب سؤالم را یافتم. چند سال بعد از آزادی در ایران،‌ هنگام تماشای فیلم امام علی (ع) اتفاق عجیبی افتاد. صحنه‌هایی که پاهای امام را در فیلم نشان می‌داد مرا به یاد پاهای آن مرد انداخت.»

کتاب «۱۳۳ نفر آخر»، خاطرات شریف صابری، آزاده‌ای از دیار سیستان، عنوان کتابی دیگر با موضوع خاطرات اسراست. محسن سنگچولی در این کتاب خاطرات این رزمنده سیستانی را نگاشته است. صابری در سال ۶۵ به خدمت سربازی می‌رود و در سال ۶۷، سال پایان جنگ، به اسارت دشمن درآمد. نکته جالب اینکه او زمانی به اسارت نیروهای عراقی درمی‌آید که قطعنامه از سوی دو کشور ایران و عراق پذیرفته شده است. در ابتدای این کتاب، بعد از مقدمه، زندگی‌نامه‌ شریف صابری به قلم خودش آمده است. فصل دوم کتاب شامل خاطرات صابری از حضور در جبهه است و فصل سوم هم خاطرات بعد از اسارات او را شامل می‌شود. در پایان کتاب هم تصاویر و عکس‌های صابری منتشر شده است.
 

آخرین کتاب هم «اردیبهشتی دیگر»، خاطرات فرار عبدالمجید خزایی از زندان سلیمانیه عراق است که مهناز فتاحی مصاحبه و نگارش آن را انجام داده است. کتاب شامل شش فصل است و صفحات آخر آن به عکس‌های آزاده در دوران جنگ اختصاص دارد.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب ها و هر کتاب دیگری کافی است با سامانه اشتراک محصولات فرهنگی سام به شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل، بدون هزینه ارسال دریافت کنند. سایر هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش دهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.