سالانه بیش از سه هزارنفردر کرمانشاه بر اثر پدیده گردوغبار بستری می شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، دکتر ‘علیرضا نیکبخت’ روز چهارشنبه در اولین همایش هم اندیشی بین المللی ریزگردها با منشاء طبیعی در ایران که با حضور مقاماتی از ایران و عراق در سرسرای شهدای دولت برگزار شد، اظهار کرد: امروز دیگر بیماری های مرگبار تنها تهدید کنندگان بشر به حساب نمی آیند، بلکه مشکل عمده امروز جهان پدیده گرد و غبار و ریزگردها هستند.

وی تاکید کرد: ریزگردها امروز از جمله مواردی هستند که در کنار بیماری های خطرناک، سلامت جان و روان آدمی را به مخاطره انداخته و یکی از تهدیدکننده های اصلی سلامت انسان ها به شمار می روند.

نیکبخت با اشاره به اینکه ریزگردها امروز به عنوان یکی از شش عامل آلاینده محیط زیست تبدیل شده اند، اظهار کرد: ریزگردهای ۵/۲ میکرونی از دستگاهای تنفسی هم عبور می کنند و می توانند برای بیماران دارای مشکلات تنفسی، به شدت ایجاد دردسر کنند و ریزگردهای ۱۰ میکرونی نیز تا قسمت فوقانی دستگاه تنفسی رسوخ می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: ریزگردها از یک دهه گذشته روند فزآینده ای در کشور داشته به گونه ای که سال گذشته در استان کرمانشاه، ۲۰۰ روز آلوده به ریزگردها را داشتیم و حتی این میزان در شهرستانهای سرپل ذهاب و قصرشیرین بیشتر نیز بوده است.

دکتر نیکبخت در ادامه مرگ دوران جنینی، سرطان ریه، مشکلات قلبی عروقی و تنفسی و اختلال در فعالیتهای اجتماعی را از پیامدهای مهم پدیده گرد و غبار و ریزگردها عنوان و بر یافتن راهکارهای جدی برای مبارزه با این معضل تاکید کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، برگزاری اولین همایش هم اندیشی ریزگردها باعث ایجاد نتایج خوبی برای حل مشکل پدیده گرد و غبار در کشور و به خصوص استان کرمانشاه بشود.

۷۴۵۸/۵۶۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۴۸۴۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.