سالانه ۶۰۰هزار نفر بر اثر تنفس دود سیگار و نه سیگار کشیدن می میرند!

دبیر کل سازمان متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات (۳۱می ۲۰۱۲ – ۱۱ خرداد) گفت:سالانه در جهان بر اثر مصرف دخانیات پنج میلیون انسان جان خود را از دست می دهند و علاوه بر این تعداد، ۶۰۰هزار نفر دیگر نیز به دلیل تنفس غیر مستقیم دود دخانیات دیگران به هلاکت می رسند.
‘بان کی مون در پیام خود خواستار جهانی عاری از دخانیات شد.
وی تصریح کرد:امسال روز جهانی بدون دخانیات با زمانی مصادف است که صنعت دخانیات گام های تهاجمی به منظور جلوگیری از تلاش ها برای کاهش تهدید دخانیات برداشته است
دبیر کل سازمان ملل متحدضمن تاکید جدی بر کاهش مصرف دخانیات در در جهان اضافه کرد:در حالیکه دولت ها و جامعه سلامت بین المللی سعی در اجرای اقدامات موثر برای محدود کردن مصرف دخانیات در راستای حفظ سلامت مردم دارد، صنعت دخانیات که تولیداتش مردم را می کشد به گونه ای تهاجمی با این اقدامات برخورد می کند
تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان بهداشت جهانی بیانگر آن است که دود سیگار و دیگر مواد دخانی ، سالانه ۶۰۰ هزار انسان را در نقاط مختلف دنیا به کام مرگ می کشد و این بدین معناست که از هر ۱۰۰ مرگ یک مورد به دلیل استنشاق دود مواد دخانی دیگران است.
بر اساس اظهارات کارشناسانی که در این تحقیقات شرکت کرده اند، یک سوم موارد مرگ بر اثر استنشاق دود سیگاردیگران ، در آفریقا و جنوب آسیا روی می دهد.
کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که ۴۰ درصد از کودکان ، ۳۳ درصد از مردان و ۳۵ درصد از زنان غیرسیگاری، در سال ۲۰۰۴ میلادی در معرض دود سیگار دیگران قرار داشته اند.
تحقیقات در این زمینه نشان می دهد قرار گرفتن در معرض دود سیگار به میزان زیاد، موجب ۳۷۹ هزار مورد مرگ به دلایل ابتلا به بیماری های قلبی، ۱۶۵ هزار مورد مرگ به علت ابتلا به بیماریهای تنفسی، ۳۶۹۰۰ مورد مرگ به دلیل ابتلا به آسم، و ۲۱۴۰۰ مورد مرگ به دلیل ابتلا به سرطان ریه شده است.
کسی که کنار فرد سیگاری می‌نشیند هم درمعرض دودی است که از دهان فرد سیگاری خارج می‌شود و هم دودی که از ته سیگار وارد هوای اطراف می‌شود.
شاید به نظر برسد که این دودها خطری نداشته باشند اما واقعیت این است که هوای اطراف فرد سیگاری حاوی هزاران ماده‌شیمیایی می‌شود که از این دودها ناشی می‌شوند—از آرسنیک و آمونیاک گرفته تا سیانید هیدروژن—که خیلی از این مواد شیمیایی سمی هستند و موجب بروز سرطان می‌شوند. در هوای اطراف افراد سیگاری میزان بالایی از بسیاری از این مواد شیمیایی یافت می‌شود
تحقیقات جدید نشان می دهد کودکان بیش از بزرگسالان در معرض سموم باقیمانده از دود سیگار در محیط خانه قرار می گیرند. بسیاری از والدین سیگاری فکر می کنند با باز کردن پنجره ها و خارج شدن دود، از فرزندان خود محافظت می کنند درحالی که ناپدید شدن دود سیگار به معنی رفع خطر برای سلامتی نیست. سموم حاصل از سوختن سیگار تا مدت ها بر روی شیشه پنجره ها، فرش و سایر اثاث برجای می ماند.

«سیگار» که اکنون هر کسى با آن آشنایى دارد کلمه اى اسپانیایى است که از «سیگارا» به معنى «در کاغذ پیچیدن» مشتق شده است.
در ایران نیز در زمان شاه عباس اول، توتون وارد ایران شد و بتدریج بین مردم رواج یافت تا اینکه درسال ۱۳۱۶ هجری شمسی کارخانه دخانیات ایران با تولید سالانه ۶۰۰ میلیون نخ سیگار شروع بکار کرد و آن را به صورت انبوه در دسترس مردم قرار داد.
۴۵۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.