سالانه ۳۰ هزار نفر در کشور به “سالک” مبتلا می شوند

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک متخصص ایمونولوژی گفت : سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر در ایران دچار بیماری سالک می شوند که این بیماری درمان بسیار مشکل و هزینه گرانی دارند .

دکتر علی خامسی پور متخصص ایمونولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه لیشنانیوز بیماری است که در ۹۸ کشور جهان گزارش شده و مشکل عمده بهداشتی بعضی از مناطق اندمیک جهان است گفت : این بیماری بیشتر در جوامع فقیر و فوق العاده فقیر دیده می شود که در ایران نیز نوعی از این بیماری که سالک نامیده می شود در مناطق مختلف به صورت آندمیک دیده می شود .

وی با اشاره به اینکه درمان این بیماری بسیار مشکل است و راههای کنترل و پیشگیری نیاز به هزینه گزاف داشته و عملا غیر ممکن است تصریح کرد : اقدامات انجام شده در مناطق مختلف جهان موفقیت آمیز نبوده و متاسفانه واکسنی برای هیچ نوعی از لیشمانیوز بیماریهای انسانی یافت نشده است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت های مرکز تحقیقات پوست و جذام ادامه داد : این مرکز در حوزه لیشمانیوز فعالیت های بسیار ارزشمند زیادی داشته و اثرات علمی زیادی برجا گذاشته به طوری که در سطح جهان شناخته شده است که در کنگره امسال بیستمین سالگرد مرکز نیز جشن گرفته می شود .

دکتر خامسی پور با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر در ایران دچار بیماری سالک می شوند گفت : این بیماری درمان بسیار مشکلی دارد که داروهای موجود نیز عوارض جانبی به جا گذاشته و تاثیر کاملی نیز نداشته و هزینه گرانی دارند .

وی با اشاره به اینکه مردم این دارو ها را به صورت رایگان دریافت میکنند ولی علاوه بر هزینه های بیکاری و غیبت از کار ، هزینه های بسیاری از سوی سیستم بهداشتی درمانی صرف این داروها و سیستم مراقبت می شود یادآور شد : این بیماری در بیش از ۱۷ استان کشور ما از جمله اصفهان ، خراسان رضویمشهد ، کرمان ، فارس ، سمنان ، سیستان و بلوچستان ، خوزستان و… وجود دارد که در کلیه مناطق اندمیک  تمام مراحل تشخیص و درمان بصورت رایگان انجام صورت می پذیرد .
این متخصص ایمونولوژی اظهار کرد : در کشور ما کارهای بسیاری در حوزه تولید واکسن در مراکز تحقیقاتی انجام شده که نتایج آن در کنفرانس ها و مجلات معتبر به چاپ رسیده است ولی متاسفانه تاکنون واکسنی در این حوزه ارائه نشده است./ع۲

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.