سال گذشته ۹۳ هزار میلیارد معوقات بانکی از مفسدان اقتصادی وصول شد

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در دادگستری تهران همکاران ما بر این امر تلاش دارند که رضایت مردم در پاسخگویی به آنها فراهم شود.

سال گذشته ۹۳ هزار میلیارد معوقات بانکی از مفسدان اقتصادی وصول شد

به گزارش ممتاز نیوز، علی القاصی مهر رییس کل دادگستری تهران در نشست خبری مشترک که به همراه علی صالحی دادستان تهران، با اصحاب رسانه و بمناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه گفت: ما در قوه قضاییه دوره تحول و تعالی  را شاهدیم که مدیریت آن به دست فردی توانمند است. قوه قضاییه دوره پیشرفت و تعالی خود را با مدیریت هوشمند و توانمند آقای محسنی اژه ای طی می کند.

وی افزود: امروز با توجه به کرامت مردم،  قوه قضاییه این افتخار را دارد که با خدمتگزاری به مردم توفیق خدمت را دارد.

القاصی مهر ادامه داد: اینکه تمام تلاش بر این است که اعتماد جامعه به عملکرد دستگاه قضا افزایش یابد کاری جز جلب رضایت خدا و خدمت به مردم نیست و در دادگستری تهران همکاران ما بر این امر تلاش دارند که رضایت مردم در پاسخگویی به آنها فراهم شود. در این دوره تحول ماموریت های مهمی در دستور کار قرار دارد.

رئیس کل دادگستری تهران گفت: امروز قوه قضاییه افتخار این را دارد که میزبان چهره به چهره مراجعین به دستگاه قضایی باشد. ما در سال گذشته تا امروز برنامه ملاقات های مردمی در سراسر کشور را به اجرا گذاشتیم. در سال گذشته با ۵۶ هزار نفر مراجعه کننده ملاقات چهره به چهره داشتیم.۱۰۶ مقام قضایی در برنامه  ملاقات مردمی  حضور داشتند. امروز هر کسی که برای امورات قضایی به دادگستری مراجعه کند، مانعی برای زدن حرفش نزد مقامات ندارد. ملاقات های مردمی را بر اساس رویکرد مردم محوری ایجاد کردیم.

وی با اشاره به موضوع کاهش اطاله دادرسی گفت: مردم این حق را دارند که پرونده آنها در کمترین زمان رسیدگی شود. در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ مقرر شد که ۳۰ درصد از پرونده های معوقه تعیین تکلیف شود و در  سال جاری ۵۰ درصد پرونده های معوق رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری تهران درباره وضعیت زندانیان گفت: نگاه قوه قضاییه نگاه بازاجتماعی شدن زندانیان است. سرکشی هایی از زندان ها داشتیم و تیم های بازرسی چندین روز در یک زندان مستقر شدند. ریاست قوه قضاییه در بازدید از زندان نسوان ماموریتی به بنده دادند که لازم است که زندان نسوان مورد ارزیابی قرار گیرد و بلافاصله تیم ۶ نفره به ندامتگاه زنان ارسال کردیم و بیش از ۸ روز وضعیت زندان را  بررسی کردیم و گزارش هیات بازرسی نتایج ملموسی داشت و نزدیک به ۹۰ نفر از زنان زندانی در کمیسیون عفو با آزادی حبس‌شان موافقت شد و تماما عفو آنها به استثنای یک نفر مورد موافقت قرار گرفت و امیدواریم با نظر قطعی رییس قوه این ۹۰ نفر آزاد شوند. همچنین بیش از ۱۰۰ نفر شرایط آزادی مشروط را داشتند و با تایید دادستانی پرونده های آنها به دادگاه های تجدیدنظر  ارسال شد  و پرونده های آنها در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: قرار شده  زمان رسیدگی و فاصله رسیدگی ها  کاهش یابد. در سال گذشته بیش از ۲ میلیون پرونده بررسی و مختومه شده است. کاهش ۱۲ درصدی از کل موجودی پرونده ها را داشتیم.

رییس دادگستری استان تهران با اشاره به  کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها گفت: در مجتمع نیابت قضائی زمان رسیدگی به پرونده ۱۸ روز تقلیل یافته است. تعداد ۲۱۵ هزار فقره پرونده از طریق صلح و سازش به مصالحه ختم شده است. میزان مصالحه به ۴۵ و نیم درصد رسیده است که در برخی حوزه ها به ۶۵ درصد هم رسیده است.

القاصی مهر ادامه داد: تقویت صلح و سازش در رسیدگی ها هم مطرح است؛  به طوری که ۷۲۸ هزار فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است. برای توسعه و تقویت صلح و سازش در سالهای گذشته، تعداد ۱۵۰ شعبه صلح و سازش را در جوار بسیاری از مکان ها مستقر کردیم.  با استقرار شورای حل اختلاف در زندان های استان، ۳۳۱۶ نفر آزاد شدند. همچنین برای ۵۱ محکوم به قصاص رضایت اخذ شده است.

رییس دادگستری تهران با اشاره به ایجاد شعب شورای حل اختلاف ویژه تصادفات گفت: در بسیاری از موارد، تصادفات منتهی به جرح در همان شورا بدون ارسال به دادگاه بررسی می شود. سال گذشته ۲۸۷۱ پرونده تصادفی در شعب ویژه حل اختلاف وارد و رسیدگی شده است.

القاصی مهر ادامه داد: ۴۵ شرکت که ورشکسته بودند را  به چرخه تولید برگرداندیم و ۴۴۷۲ نفر در این واحدهای تولیدی مشغول به کار شدند و ۸۰ شرکت و کارخانه که ورشکسته‌اند تحت نظارت قرار دارند.

وی افزود: برای رسیدگی بهتر و تخصصی تر نسبت به شرکت های دانش بنیان، شعب ویژه ای را برای رسیدگی به پرونده های دانش بنیان اختصاص دادیم.

رییس کل دادگستری تهران با اشاره به  بررسی پرونده ۴۶ زندانی متهم به قتل گفت: این مسئله نیز یکی دیگر از نتایج بازدید اخیر رییس قوه قضائیه از زندان زنان است.

وی درباره مبارزه با فساد گفت: سال گذشته ۱۲۰۰ فقره پرونده با موضوع اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان بررسی شد. در همین رابطه ۹۳ هزار میلیارد از معوقات بانکی از مفسدان اقتصادی وصول شد. ۳۲ هزار میلیارد تومان هم بدون صدور حکم توسط دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی، رد مال داشتیم.

القاصی مهر افزود: در ۱۴ ماهه اخیر، ۷۸ میلیارد تومان در مرحله اجرای احکام و به طور کلی ۳۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد در مرحله دادسرا و اجرای احکام، رد مال صورت گرفت.

القاصی مهر در پاسخ به سوال درباره عملکرد دادگاه های ویژه اقتصادی از زمان تاسیس تاکنون  گفت: مجتمع ویژه اقتصادی متشکل  از شعب مختلف در دادسرا و دادگاه های یک و دو و دادگاه رسیدگی به جرایم اخلالگران و دادگاه  تجدیدنظر است که در مجتمع مستقر هستند و سرعت رسیدگی بیشتر شده است و  شاهد افزایش فعالیت هم در رسیدگی ها و برخوردهای قاطعانه‌تر هستیم و با تعداد شعبی که این مجتمع دارد وضعیت این مجموعه رو به ارتقاست و  شاهد تعیین تکلیف و رسیدگی به پرونده های معوق هستیم.  ما تلاش داریم در دادسرا و دادگاه با سرعت به پرونده‌ها رسیدگی شود و با همکاری آقای نجفی و همکاران  پرونده‌ها با یک اتقان رسیدگی می‌شود و تمام ظرفیت را  بکار گرفته‌اند. 

وی تاکید کرد: نسبت به قبل وضعیت عملکرد این مجتمع رو به پیشرفت است. 

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.