سال ۹۰ مبنای محاسبه نرخ تورم می گردد

۲۵م آذر ،

بینا- رییس مرکز آمار با بیان این‌که اختلاف محاسباتی بین این مرکز و بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ تورم برطرف شده است از اعلام نرخ باروری تا نیمه دی ماه خبر داد.
به گزارش بینا، عادل آذر، در مورد برنامه‌های مرکز آمار برای یکسان سازی نرخ تورم به حل شدن اختلافات محاسبات اشاره کرد و به ایسنا گفت: بانک مرکزی سال ۸۳ و مرکز آمار سال ۸۱ را همواره به عنوان سال پایه قرار می‌دادند اما طبق توافق انجام گرفته از این پس سال ۹۰ به عنوان مبنا خواهد بود.
وی با بیان این‌که سبد کالای محاسبه نرخ تورم نیز طبق تایید بانک مرکزی خواهد بود افزود: نرخ تورم رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی براساس سبد کالای شهری است که در این مورد تنوع مرکز آمار با بانک مرکزی متفاوت بود از این رو با نشست‌های کارشناسی برگزار شده توافق بر یکی شدن آن شد تا سبدی را که بانک مرکزی برمی‌گزیند مرکز آمار نیز تایید کند که متنوع‌تر، کمتر و یا بیشتر نباشد.
رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد: ما تورم را علاوه بر شهری در مورد روستا نیز محاسبه خواهیم کرد اما بانک مرکزی تنها تورم شهری را تعیین می‌کند.
او در مورد اعلام نرخ باروری نیز تصریح کرد: پروژه تعیین نرخ باروری با روش “فرزندان خود” در حال نهایی شدن است و با این‌که جزو آمار رسمی نیست اما حداکثر تا نیمه دی ماه اعلام رسمی خواهد شد.
به گفته وی نرخ بیکاری فصل پاییز پیش بینی ندارد و طبق قبل در زمان معمول آن اعلام خواهد شد.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.