سامانه اطلاعات بازارمسکن بی اطلاع شد

سامانه املاک و مستغلات که از ۶ تیر ماه سال جاری به نیت اطلاعات یافتن مردم ازاوضاع بازار مسکن راه اندازی شده بود چند وقتی است اطلاعات درستی به متقاضیان مسکنی خود نمی دهد.

به گزارشخبرنگار اقتصادیممتازنیوز، سامانه املاک و مستغلات که بسیاری از مسئولان کشوری آن را کنترل کننده بازار مسکن می دانند ،چند ماهی است تمامی کاربران مشتاق این سایت را شگفت زده کرد.

بر اساس این گزارش ابولفضل صومعلو معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد بود که این سایت قیمت املاک را به روز مشخص می کند، اما تاریخ معاملات ثبت شده در این سامانه چیز دیگری را نشان می دهد.

در حالی که این سامانه بایستی طبق وعده مسئولان، تمام اطلاعات بازار مسکن را به صورت شفاف بیان کند، چند ماهی است که اطلاعات نادرست یا کلا اطلاعاتی از قیمت های بازار مسکن نمی دهد.

 صومعلو در نشست خبری ماه پیش خود گفته بود : این سامانه قیمت معاملات را پایین تر از نرخ اعلام شده مالکان نشان خواهد داد، اما آیا واقعا پایین تر نشان می دهد؟

بر اساس معنای جدید شفاف سازی قیمت ها ی بازار مسکن ، چند روزپیش کاربران سایت سامانه اطلاعات بازار مسکن قیمت بسیاری از معاملات انجام شده را صفر و به نوعی قیمت این معاملات فیلتر شده دیدند .

موضوعی که کاربران راغافلگیر کرد،‌ مبنای عمر مفید واحد های مسکونی در سامانه املاک است ،‌که این سایت در یک اقدام بسیار جالب عمر مفید ساختمان ها را کاهش داده است .

در حالی که مهندس بلبلی عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران معتقد است: در کشور ما عمر مفید ساختمان‌ها در بخش عمومی بین ۲۵ تا ۳۰ سال است.

بر اساس این گزارش یک ساختمان با عمر مفید ۱۴ سال در این سامانه کلنگی به حساب آمده است و ساختمان دیگر با عمر مفید ۷ ساله در مرز کلنگی شدن قرار گرفته و جزو کهنه ساز ها به حساب آمده است .

سامانه املاک و مستغلات کشور پس از یک سال انتظار بالاخره راه اندازی شد و از ۶ تیر ماه سال ۹۱به طور رسمی کار خود را آغاز کرد که متاسفانه با مشکل روبه رو شده است .

به گفته بسیاری از کابران تاخیر در بالا آمدن سایت و پیدا نشدن صفحه از مشکلات عمده این سامانه است که اغلب کاربران سایت سامانه املاک و مستغلات با آن در گیر هستند.

از دیگر شگفتی های این سامانه نبود قیمت های اجاره یا رهن در این سامانه است در حالی که معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری راه اندازی این سامانه گفته بود که نهایت یک هفته پس از راه اندازی این سامانه دسترسی به قیمت های رهن و اجاره نیز امکان پذیر خواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از متقاضیان مسکن بیشتر به دنبال رهن واجاره مسکن هستند.

سامانه اطلاعات بازار مسکن از سوی وزارت راه و شهر سازی از۶ تیرماه به آدرس hmi.mrud.ir جهت شفاف سازی قیمت مسکن راه اندازی شده بود.

در این سامانه امکان جستجو قیمت املاک براساس منطقه ، محله و معبر اصلی بوجود آمده است.

گفتنی است این سامانه تنها اطلاعات آخرین معاملات انجام شده در ماههای گذشته در منطقه مورد نظر را جهت شفاف سازی قیمتها در اختیار افراد قرار می دهد و قیمتها همچنان مانند گذشته براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شود

حال باید منتظر بود و دید که سیاست گذاری و کنترل بازار مسکن توسط این سامانه واقعا امکان پذیر است .


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.