سامانه اطلاعات بازار مسکن بی اطلاع شد

جام جم آنلاین: سامانه املاک و مستغلات که از ششم تیر ماه سال جاری به نیت اطلاعات یافتن مردم از اوضاع بازار مسکن راه اندازی شده بود چند وقتی است اطلاعات درستی به متقاضیان مسکنی خود نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش ابولفضل صومعلو معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد بود که این سایت قیمت املاک را به روز مشخص می‌کند، اما تاریخ معاملات ثبت شده در این سامانه چیز دیگری را نشان می‌دهد.

در حالی که این سامانه بایستی طبق وعده مسئولان، تمام اطلاعات بازار مسکن را به صورت شفاف بیان کند، چند ماهی است که اطلاعات نادرست یا کلا اطلاعاتی از قیمت‌های بازار مسکن نمی‌دهد.

موضوعی که کاربران راغافلگیر کرد،‌ مبنای عمر مفید واحد‌های مسکونی در سامانه املاک است‌،‌ که این سایت در یک اقدام بسیار جالب عمر مفید ساختمان‌ها را کاهش داده است‌.

در حالی که مهندس بلبلی عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران معتقد است: در کشور ما عمر مفید ساختمان‌ها در بخش عمومی بین ۲۵ تا ۳۰ سال است.

بر اساس این گزارش یک ساختمان با عمر مفید ۱۴ سال در این سامانه کلنگی به حساب آمده است و ساختمان دیگر با عمر مفید هفت ساله در مرز کلنگی شدن قرار گرفته و جزو کهنه ساز‌ها به حساب آمده است‌.

به گفته بسیاری از کابران تاخیر در بالا آمدن سایت و پیدا نشدن صفحه از مشکلات عمده این سامانه است که اغلب کاربران سایت سامانه املاک و مستغلات با آن در‌گیر هستند.

از دیگر شگفتی‌های این سامانه نبود قیمت‌های اجاره یا رهن در این سامانه است در حالی که معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری راه اندازی این سامانه گفته بود که نهایت یک هفته پس از راه اندازی این سامانه دسترسی به قیمت‌های رهن و اجاره نیز امکان پذیر خواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از متقاضیان مسکن بیشتر به دنبال رهن و اجاره مسکن هستند.

گفتنی است این سامانه تنها اطلاعات آخرین معاملات انجام شده در ماه‌های گذشته در منطقه مورد نظر را جهت شفاف سازی قیمت‌ها در اختیار افراد قرار می‌دهد و قیمت‌ها همچنان مانند گذشته براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.(باشگاه خبرنگاران)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.