سامانه بازار مسکن اطلاعاتی به شما نمی‌دهد!

سامانه اطلاعات بازار مسکن که از سوی وزارت راه و شهرسازی از ششم تیرماه به آدرس www.hmi.mrud.ir با هدف کمک به خریداران و مستأجران برای شناسایی قیمت واقعی آپارتمان‌ها در تهران راه‌اندازی شده بود قرار بود با مشخص کردن منطقه و محله مدنظر، اطلاعات کاملی از مشخصات مسکن را برای کمک به همشهریان جهت پیدا کردن ملکی متناسب با بودجه موجود آنها در سطح شهر به آنها بدهد اما متأسفانه با وجود این‌که هم‌اکنون سال به نیمه نزدیک شده هنوز این سامانه کماکان قیمت آپارتمان‌هایی که در فروردین و اردیبهشت ماه فروخته شده است را به عنوان نرخ مرجع اعلام می‌کند به طوری که عملاً آن را از حیز انتفاع خارج کرده است.
سامانه بازار مسکن پس از ماه‌ها فشار مستأجران برای اجرای یک سیاست کنترلی برای بازار اجاره‌بها پس از یک برنامه‌ریزی یک‌ساله در ۶ تیرماه سال ۹۱ به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.
این سامانه ابتدای تابستان امسال با هدف جلوگیری از حباب‌سازی قیمت توسط دلالان و مالکان آپارتمان‌های فروشی در سایت وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شد و در آن، قیمت واحدهایی که در نقاط مختلف پایتخت طی ماه‌های آغازین سال ۹۱ فروخته شده بود را تحت عنوان قیمت مرجع اعلام کرد تا این قیمت‌ها نقشه راه معاملاتی شود که در طول سال انجام می‌شود.
کاربرد این سامانه در اوایل کارش با استقبال زیادی از سوی خریداران و مستأجران روبه‌رو شد اما اکنون کاربری این سامانه به دلیل قدیمی شدن قیمت‌ها از دست رفته است.
قیمت‌های مرجع بزودی به روز رسانی می‌شود .
در حالی‌که مسئولان سامانه اعلام قیمت مرجع مسکن و اجاره‌بها در زمان افتتاح سامانه وعده داده بودند هر ۲ ماه یکبار لیست قیمت مرجع را به‌روز کنند اما این به روزرسانی تاکنون اتفاق نیفتاده است و پیگیری‌های ما هم نشان می‌دهد مسئولان سامانه به بهانه آنچه آنان مشکلات پیش پا افتاده می‌دانند به‌روز رسانی آن را منوط به رفع این مشکلات می‌خوانند سامانه اطلاعات بازار مسکن بنا است قیمت‌های جدید را از سامانه کد رهگیری بردارد و دردسترس مردم قرار دهد و مسئولان اتحادیه مشاورین املاک هم می‌گویند امکان دسترسی به سامانه املاک و مستغلات را در اختیار سامانه اطلاعات بازار مسکن قرار داده‌اند اما مسئولان سامانه اعلام قیمت مرجع، زمانبر بودن استعلام کدهای پستی از ادارات پست مناطق، طولانی بودن فرایند تصحیح اطلاعات و برخی دشواری‌های دیگر را از مهمترین علت تأخیر در به روزرسانی آن اعلام می‌کنند.
هر چند مسئولان سامانه اطلاعات بازار مسکن از همان آغاز به کار این سامانه اذعان داشتند این سامانه ضمانت اجرایی و قانونی ندارد و فقط هدف اطلاع‌رسانی است ولی به نظر می‌رسد اجرایی کردن آن بتواند تا حدی آشفته بازار اجاره مسکن را آرام کند.
گزارش خبرنگار از بازار اجاره در سطح تهران نشان می‌دهد به علت نبود کنترل مناسب بر این بازار طی چند ماه اخیر قیمت‌ها بدون هیچ ضابطه‌ای افزایش یافته و حتی می‌توان گفت در بسیاری از موارد مشاورین املاک به بالا بردن قیمت اجاره‌ها دامن می‌زنند.
این در حالی است که مشاورین املاک نیز ضمن رد این ادعا می‌گویند مالکیت محترم است و آنها نمی‌توانند برای قیمت و یا اجاره واحدهای مسکونی ملاکی تعیین کنند.
آنها می‌گویند تا زمانی که حد و حدود اجاره از نظر فقهی حل نشود هیچ طرحی حتی اجرای درست طرح سامانه بازار مسکن نمی‌تواند به آشفته بازار مسکن کمک کند.
به گفته مشاورین املاک در حال حاضر بسیاری از مالکان حتی علی‌رغم تمدید اجاره‌بها خواستار دادن حق کمیسیون بیشتر هستند تا این گونه وانمود کنند که قرارداد جدیدی را به ثبت رسانده‌اند تا از تنبیه‌های احتمالی در امان بمانند و بدون شک آنان که بیشتر از همه از نبود برنامه‌ریزی در بازار اجاره‌بها رنج می‌رند مستأجرینی هستند که نمی‌توانند بودجه خود را با نرخ تورم هماهنگ کنند و همچنان چشم انتظار اجرای طرحی برای کنترل اجاره‌بها هستند.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.