سامانه بومی حسگر گاز متان در کشور ساخته شد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

سامانه بومی حسگر گاز متان درشرکت نفت مناطق مرکزی ایران ساخته شد.

به گزارش تفسیری ایسنا، پروژه بومی سازی سامانه حسگر گاز متان پس از حدود دو سال فعالیت گروهی توسط تیم پژوهشی دانشگاه شیراز و تیم پژوهشی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و با بها حدود ۹۰۰ میلیون ریال با موفقیت به پایان رسید.

مهدی بحرینی، سرپرست اداره پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با ساخت این سامانه اظهار داشت: سامانه هوشمند بومی ساخته شده توانایی اتصال به سنسورهایی با برندهای مختلف را دارد و همزمان با شناسایی سنسور و نوع آن می تواند میزان غلظت گاز متان در محیط را اندازه گیری و در صورت لزوم اعلام اخطار کند. بنابراین وابستگی انحصاری به شرکت سازنده سامانه های موجود برطرف می گردد. این پروژه که مجهز به چهار سنسور گاز متان است در منطقه عملیاتی نار و با حضور متخصصان شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با موفقیت آزمایش شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی افزود: دانش فنی کسب شده توسط متخصصان داخلی در این پروژه به‌گونه ای است که می توان سامانه مشابهی برای سایر گازها مثل H2S را نیز بومی نمود. در حال حاضر هیچ تولید داخلی در زمینه این سنسورها وجود ندارد و همهی سامانه های موجود در کشور ، وارداتی و عمدتا از چند شرکت غربی می باشند.

بحرینی در باره بخش های مختلف این سامانه خاطر نشان نمود: یکی از بخش‌های بسیار مهم در حوزه‌های تجهیزات ابزار دقیق صنعت نفت سامانه های حسگر گاز است. این سامانه از دو بخش تشکیل شده که بخش اول تعدادی سنسور گاز مورد نظر (مثل حسگر گاز متان) و بخش دوم شامل بخشهای جمع آوری اطلاعات از سنسورها، مدارهای کنترلر و تجزیه تحلیل نماینده داده به منظور تشخیص نشت احتمالی گاز و اعلام وضعیت اخطار است. معمولا تعدادی حسگر به یک سامانه متصل می شوند که این سامانه توسط بعضی شرکت‌های غربی تولید می شوند و معمولا شرکت سازنده به گونه ای عمل می نماید که فقط سنسور های ساخت آن شرکت به سامانه آن متصل شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.