سامانه هشدار زلزله در تهران کار می‌کند؟

سامانه هشدار زلزله

یک فعال فناور در زمینه ساخت دستگاه لرزه‌نگار گفت: قابلیت هشدار سریع از ۴.۵ تا ۲۲ ثانیه از زمان وقوع زلزله در کانون را برای سایر نقاط واقع در شعاع مورد نظر طراحی کرده‌ایم و به‌زودی سامانه مدیریت بحرانمان نیز رونمایی می‌شود.

علی سیف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به پیشگامی این شرکت فناور در طراحی و تولید سیستمهای ثبت‌کننده دیجیتال ژئوفیزیکی در کشور  اظهار کرد: ایده و هدف اولیه راه‌اندازی این شرکت تأمین تجهیزات زلزله‌نگاری در داخل کشور بوده که در طی سالیان اخیر با همه مشکلات موجود، سعی داشتیم تا در این راه حرکت کنیم.

این فعال فناور با اشاره به زلزله‌های اخیری که در کشور اتفاق افتاد و توان دستگاه لرزه‌نگاری این شرکت در مدلسازی و احیانا پیش‌بینی لرزه‌های بعدی تصریح کرد: از جمله موضوعاتی که در دستگاه لرزه‌نگاری ما ابداع شده، پایش سلامت سازه پس از وقوع زلزله است؛ به گونه‌ای که فرضا اگر ساختمانهای کرمانشاه صدمه دیده باشد به صاحب آن گفته می‌شود که سازه امکان بهره‌برداری مجدد را دارد یا خیر.

وی افزود: همچنین سامانه هشدار سریع را نیز برای نخستین بار طراحی کرده‌ایم که تا چند ثانیه بعد از وقوع زلزله در کانون، می‌تواند تا شعاع مشخصی را از احتمال وقوع موج مخرب مطلع کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان لرزه‌نگار با بیان اینکه وقوع زلزله با دو موج P و S همراه است که یکی با فاصله کمی دیرتر از دیگری به وقوع می‌پیوندد، ابراز کرد: نحوه کار سامانه هشدار سریع ما به این گونه است که از فاصله ۲۰ کیلومتری بعد از وقوع زلزله در کانون، می‌توانیم به مدت ۴٫۵ تا ۲۲ ثانیه در فاصله ۷۰ کیلومتری، هشدار سریع را فعال کنیم.

وی افزود: با این تکنولوژی می‌توانیم قبل از رسیدن موج مخرب، هشدارهای لازم را برای مردم در ساختمانها فعال کنیم تا همه بتوانند از جاهای مسقف خارج شوند.

این فعال فناور با تأکید بر اینکه دستگاه ساخته شده ما نمونه دیگری ندارد و از ۲۰ سال پیش در این بخش فعال هستیم، درباره اینکه چرا مسئولان دستاوردهای ایرانی را جدی نگرفته و از آنها در بخشهای اجرایی استفاده نمی‌کنند، گفت: متأسفانه با توجه به زلزله‌های اخیر، کمی فعالیتهای ما پررنگ شد و از آن سو که متولی این بخش همواره کشوری است، موجب شده تا مدیران اجرایی به معاملات خارجی راغب‌تر باشند.

ولع برخی مسئولان برای اروپاگردی دلیل عدم اقبال به فناوران داخلی

سیف‌پور درباره دلایل این نوع برخورد مسئولان اذعان کرد: بالاخره مدیرانی که این رویکرد را دارند، می‌دانند اگر معاملات خارجی داشته باشند به دنبال آن سفر خارجی هم می‌روند؛ متأسفانه بسیار رایج است که مثلا کارشناس یک طرح برای اینکه چند روزی به “اروپا‌گردی” برود، محصول اروپایی را نیز انتخاب می‌کند تا در داخل کشور به کار گرفته شود!

وی با بیان اینکه در سالهای فعالیت خود به اندازه کافی ایستگاه لرزه‌نگاری در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم، تصریح کرد: اخیرا هم مشغول کار روی سامانه مدیریت بحران هستیم که به زودی توسط دانشگاه تهران رونمایی می‌شود.

این فعال فناور درباره رسالت این سامانه گفت: این سامانه مبتنی بر GIS و کاملا مدیریتی است؛ نحوه کار نیز به این شکل است که ابتدا یک گرید شتاب‌نگار در سطح سایت هدف که استان یا شهر است، نصب می‌کنیم و در لحظات اولیه بعد از وقوع زلزله تشخیص داده می‌شود که کدام مناطق بیشترین خرابی را داشته‌اند و بر این اساس نقشه خرابی را احصا می‌کنیم.

وی افزود: بعد از تهیه نقشه‌ها، پهپادها را به پرواز در می‌آوریم تا عملیات تطبیق را انجام دهند و پس از آن، منابعی که مدیر بحران برای تخصیص نیاز دارد نظیر آتشنشانی، نیروهای امدادی و… را در اختیار فرمانده ستاد بحران قرار می‌گیرد.

سیف‌پور درباره دیگر قابلیت این سامانه مدیریتی در زمان وقوع بحران هم گفت: عملیات امداد و نجات را هم می‌توانیم با استفاده از ورود اطلاعات مردم در سامانه‌های اندروید و IOS به شکل توزیع‌شده انجام دهیم.

وی خاطر‌نشان کرد: این دستگاه دستور اجرا برای استانهای گیلان، سمنان و خوزستان را دریافت کرده است و بعد از رونمایی، تجهیزات مرتبط با پهپاد، نقشه و اسکن هوایی در این مناطق استقرار می‌یابد.

این فعال فناور در پایان درباره تعداد دستگاه‌های لرزه‌نگاری موجود در کشور نیز یادآور شد: معادل ایستگاه‌های مؤسسه ژئوفیزیک در کشور، ایستگاه لرزه‌نگاری داریم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.