سانسور اطلاعات ارزی در بانک مرکزی

نوشته شده در تاریخ ۲۱/آبان/ – ۱۰:۳۸ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

از ۱۷ دی تا ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ چه گذشت؛

خبرگزاری : بانک مرکزی در اقدامی عجیب اطلاعات مربوط به نرخ ارز در یک دوره بیش از دو ماهه را از محاسباتش حذف کرده‌است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، در گزارش شاخص‌های ماهانه اقتصادی شهریور ماه ١٣٩٣ که توسط بانک مرکزی منتشر شده، بخشی با عنوان “متوسط قیمت فروش ارزهای عمده (اسکناس) در بازار آزاد شهر تهران” وجود دارد که نرخ انواع ارز از جمله دلار را از سال ۱۳۶۴ به بعد نشان می‌دهد.

در حاشیه این جدول و در کنار اطلاعات مربوط به سال ۱۳۹۰ نوسته شده‌است: “متوسط قیمت فروش ارز در سال ١٣٩٠ شامل روزهای ١٣٩٠/١٠/١٧ الی ١٣٩٠/١٢/٢٣ نمی‌باشد”، اما در این روزها چه اتفاق افتاده بود؟

مروری بر اخبار بازار ارز در آن دوره نشان می‌دهد روزهای مدنظر بانک مرکزی روزهای پر التهاب بازار بود که در نهایت برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانکها به این التهابات دامن زد. در نخستین روز حذف شده از اطلاعات بانک مرکزی کانون صرافان نرخ ۱۴۰۰ تومان را برای دلار قانونی اعلام کرده‌ بود، در حالی که نرخ آن در بازار آزاد به ۱۶۰۰ تومان هم رسیده بود.

تنها چند روز بعد نرخ دلار در بازار از ۱۷۰۰ تومان هم گذشته و سکه بهار آزادی رقم ۶۶۰ هزار تومان را تجربه کرد. این آغاز التهاب قیمتی در بازار ارز و سکه بود،‌ به طوری که بانک مرکزی تصمیم گرفت برای کاهش نرخ سکه در بازار به پیش فروش آن رو بیاورد. در همان روزها به نقل از بانک مرکزی اعلام شد نیروی انتظامی با کسانی که به خرید و فروش ارز در غیر از مجاری رسمی می‌پردازند برخورد قانونی خواهد کرد.

پس از یک هفته، شورای پول و اعتبار توانست رئیس جمهور را نسبت به افزایش نرخ سود سپرده بانکی قانع کند و همین اقدام کمی بازار ارز و سکه را تعدیل کرد، اما افزایش نرخ سکه همچنان ادامه یافت تا این که تابوی سکه یک‌میلیون تومانی در بازار تهران شکسته شد. در چنین روزی نرخ دلار در بازار آزاد ۲۰۵۰ تومان بود.

نگاهی به آرشیو خبرگزاری‌ها در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که اعلام قیمت سکه و دلار در آن روزها متوقف شده بود،‌ چرا که برخی مقام‌های رسمی دولتی رسانه‌ها را به التهاب‌آفرینی در بازار متهم کرده‌ بودند.

این در حالی است که نرخ دلار در سال ۱۳۹۰ از سوی بانک مرکزی ۱۲۰۴ تومان عنوان شده‌است، اما بازار آزاد اعداد بیش از ۲۵۰۰ تومان را هم در روزهای پایانی سال نشان می‌داد.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.