سایه جنگ جدید بر قفقاز

جام جم آنلاین: چند روز پس از آنکه ارمنستان اعلام کرد که همه روابط خود با جمهوری آذربایجان را به حال تعلیق درآورده است، به نظر می‌رسد سایه جنگی جدید بر قفقاز سایه افکنده باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بحران از آنجا آغاز شد که باکو اعلام کرد یک افسر آذربایجانی را که به سبب گردن زدن یک ارمنی به حبس ابد محکوم شده بود، مورد عفو قرار داده است، ارمنستان اعلام کرد آماده جنگ با جمهوری آذربایجان است.

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در بیانیه‌ای که دوشنبه در پایگاه اینترنتی وی منتشر شد اعلام کرد: «ما جنگ نمی‌خواهیم اما اگر مجبور شویم مبارزه خواهیم کرد و به پیروزی خواهیم رسید.»

ارمنستان در دوره اول جنگ میان دو طرف موفق شد یک چهارم خاک آذربایجان را به تصرف درآورد و مذاکرات میان دو طرف با میانجی‌گری بسیاری از کشورها از جمله ایران و اتحادیه اروپا راه به جایی نبرد.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان رامیل صفراف را روز جمعه در بازگشت به کشورش مورد عفو قرار داد. مجارستان صفراف را به جمهوری آذربایجان مسترد کرده بود. صفراف در این کشور به سبب این قتل که در سال ۲۰۰۴ مرتکب شده بود در حال گذراندن زندان ابد بود.

با وجود تضمین‌هایی که باکو به بوداپست داده بود و براساس آن این افسر آذری مجازات خود را در جمهوری آذربایجان خواهد گذراند، صفراف که همانند یک قهرمان مورد استقبال قرار گرفت علاوه بر این به درجه سرگردی ارتقا یافت، خانه‌ای به دست آورد و حقوق خود را برای هشت سالی که در مجارستان در زندان گذرانده بود دریافت کرد.

سرکیسیان جمهوری آذربایجان را کشوری خواند که در آن «به صورت غیرقانونی دستور آزادی می‌دهند و در آن از هر انسان پست فطرتی که مردم را به جرم ارمنی بودن می‌کشد، تجلیل می کند!»


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.