سایت امنیتی اسراییل اختلاف اطلاعاتی واشینگتن و تل آویو دربارهٔ خط قرمز برنامه هسته‌‎ای ایران را لو داد

۰۸اردیبهشت،

‌اختلاف اطلاعاتی موجود میان آمریکا و اسراییل دقیقا به این بر می‌گردد که آمریکا عقیده دارد غنی سازی اورانیوم یا انباشت مواد ۲۰ درصد خط قرمز نیست.

به گزارش حوزه سیاست خارجیممتازنیوز، به نقل از ایران هسته ای، در حالی که بعضی منابع امریکایی و اسراییلی سعی کردند از سفر اخیر چاک هگل نتیجه بگیرند که اختلاف اطلاعاتی امریکا و اسراییل دربارهٔ برنامه هسته ای ایران به طور کامل حل شده است، اما یک منبع امنیتی وابسته به دولت اسراییل اخیرا اعلام کرده است که این اختلافات به طور عمیق پابرجاست.

هگل هفته قبل در سفری ۳ روزه به اسراییل تلاش کرد علاوه بر تلاش برای زودن اتهام ضد اسراییلی از خود، اختلاف های میان اسراییل و امریکا دربارهٔ برنامه هسته ای ایران را کمرنگ جلوه بدهد.

هگل در یک کنفرانس مطبوعاتی با موشه یعلون وزیر دفاع کابینه نتانیاو دربارهٔ اختلافات دو طرف گفته بود: «درباره اختلاف نظر جزئی بر سر جدول زمانی برای چنین حمله ای باید بگویم آنچه که من به آن استناد می کردم جدول زمانی دستگاههای اطلاعاتی بود که در دامنه خاصی قرار دارد که بر طبق اطلاعات گردآوری شده است. این برآوردها لزوما همیشه آن طور که پیش بینی و ارزیابی می گردد، اتفاق نمی افتد. اما در عین حال بر این باورم که دستگاه های اطلاعاتی ما بسیار روشن و نزدیک با یکدیگر بر سر این مسئله همکاری دارند. ما نه فقط دربارهٔ سیاست های مربوط به ایران توافق کامل داریم بلکه کاملا اتفاق نظر داریم اگر لازم به تعیین زمان باشد و لازم باشد تا استراتژی ها و گزینه های دیگری تعیین کنیم، فکر نمی کنم هیچ شکاف و اختلاف فاحشی میان ما وجود داشته باشد».

هگل در واقع در این توضیح سعی کرده بود این نکته را بیان کند که همچنان میان جدول زمانی دو سرویس اطلاعاتی موساد و سیا دربارهٔ برنامه هسته ای و آنچه باید به عنوان خط قرمز تعریف کرد اختلاف نظر وجود دارد، اما این موضوع را با ادبیاتی کاملا همکاری جویانه و به دور از تاکید بر اختلافات بیان کرده است.

اما چند روز بعد در روز ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل ۲۰۲۴) پایگاه اینترنتی امنیتی دبکا فایل که وابسته به سرویس اطلاعات نظامی اسراییل است، در یک ارزیابی  تحلیل از جزئیات اختلاف اطلاعاتی امریکا و اسراییل دربارهٔ برنامه هسته ای ایران پرده برداشته است.

دبکا فایل می نویسد: «اختلاف آمریکا و اسرائیل در خصوص ایران هسته ای در مذاکرات هیگل در اسرائیل مشخص بود. اوباما تلاش کرد به اسرائیل، عربستان و امارات عربی متحده، دریافت کنندگان بسته تسلیحاتی تازه واشنگتن، بگوید وعده اش مبنی بر مانع شدن از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای به معنای این است که وی تمایل دارد تا زمانی که ایران همه اجزاء بمب هسته ای را سوار کند منتظر بماند. اسرائیل منتظر نمی ماند تا ایران به آن مرحله برسد و تاکید دارد اکنون زمان حمله است».

تحلیلگران در تهران می گویند دبکا فایل در اینجا به اصل مسئله اشاره کرده است. اختلاف اطلاعاتی موجود میان امریکا و اسراییل دقیقا به این بر می گردد که امریکا عقیده دارد غنی سازی اورانیوم یا انباشت مواد ۲۰ درصد خط قرمز نیست بلکه اقدام عملی ایران برای مونتاژ سلاح خط قرمز است در حالی که اسراییل عقیده دارد این بخش به لحاظ اطلاعاتی قابل رصد نمیست و لذا باید روی توقف بخش قابل رصد که همان غنی سازی است، متمرکز شد.

به نظر می رسد این اختلاف نه فقط حل نشده بلکه همچنان در حال عمیق تر شدن است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.