سبک زندگی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد اضطراب است

ممتاز نیوز: دبیر کنگره بین‌المللی اضطراب با بیان این که سبک زندگی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد اضطراب است، عنوان کرد: مساله‌ی مهم در درمان بیماری اضطراب، زمان درمان آن است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علی گرجی در نخستین کنگره بین‌المللی اضطراب که در بیمارستان رضوی برگزار شد، با اشاره به این موضوع که اضطراب در تمامی سنین وجود دارد خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساله‌ی مهم این است که بین نخستین عوامل اضطراب و زمان بروز و درمان آن تفاوت و فاصله وجود دارد.

وی افزود: گزارش‌ها و آمارهای اخیر نشان دهنده‌ی افزایش اضطراب هستند به همین دلیل درمان زودهنگام، مهم و موثر است.

گرجی تاکید کرد: در حال حاضر اضطراب بین کودکان شایع شده است به همین دلیل قصد داریم با ‌برگزاری چنین کنگره‌هایی گامی در جهت آموزش درمان اضطراب به مردم برداریم.

وی به علائم اولیه اضطراب از جمله تنگی نفس، انقباض ماهیچه‌ها و … اشاره کرد و گفت: این علائم دلایل خاصی را مثل مسائل زیست محیطی، ژنتیک و غیره دارد که باید با بررسی و شناخت درست به درمان آن‌ها پرداخت.

گرجی در خصوص اهداف برگزاری کنگره تصریح کرد: این کنگره با هدف رهنمودی برای مدیریت اضطراب در ایران و کشورهای همسایه و به وجود آمدن پایگاهی علمی برای تبادل نظر بین کارشناسان در سال‌های آینده برای تمرکز روی این بیماری تشکیل شده تا در دو سال آینده که مجددا کنگره برگزار خواهد شد به بازنگری اطلاعات و آمار به دست آمده بپردازیم تا روش‌های مناسب‌تری ارائه کنیم.

دبیر کنگره بین‌المللی اضطراب در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران درباره تعداد مقالات ارائه شده به کنگره توضیح داد: تاکنون ۵۰۰ نفر در کنگره ثبت نام کرده‌اند که احتمال می رود تا ۷۰۰ نفر هم ثبت‌نام داشته باشیم.

وی ادامه داد: ۲۱۰ مقاله در این کنگره قبول شده‌اند و علاوه بر آن ۱۳۰ پوستر و ۸۰ مورد سخنرانی خواهیم داشت که ۳۲ مورد آن‌ها مربوط به شرکت‌کنندگان خارجی است.

گرجی در پاسخ به این سوال که آیا معنویت و مذهب می‌تواند در کاهش اضطراب دخیل باشد خاطرنشان کرد: هر عاملی که بتواند به شما اطمینان مقابله با استرس‌ها را بدهد می‌تواند در کاهش اضطراب تاثیرگذار باشد که معنویت یکی از این موارد است.

دبیر کنگره بین‌المللی اضطراب تصریح کرد: استرس و اضطراب با هم متفاوت هستند و نباید آن‌ها را با هم اشتباه گرفت برای مثال کسانی که بدون هیچ دلیلی از درست انجام نشدن کار خود می‌ترسند استرس دارند که این استرس‌ می‌تواند در ایجاد اضطراب نقش داشته باشد اما داشتن استرس به معنی بیماری اضطراب نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر سبک زندگی در ایجاد بیماری اضطراب تاثیرگذار خواهد بود عنوان کرد: بک زندگی یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد اضطراب است.

گرجی تاکید کرد: در حال حاضر بیش‌تر خانواده‌ها دچار اضطراب هستند و این نشان می‌دهد تغییر نوع سبک زندگی در ایجاد اضطراب تاثیر داشته است برای مثال من قول می‌دهم اگر رانندگی در سطح شهر درست‌تر اجرا شود پانزده درصد از اضطراب‌ها کاهش پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: مدرسه، کنکور، طلاق و … نیز در ایجاد اضطراب به ویژه در کودکان تاثیرگذار است و این ما هستیم که باید با آموزش به مردم روش‌های مقابله با ایجاد اضطراب را آموزش دهیم.

دبیر کنگره بین‌المللی اضطراب در پایان تاکید کرد: همه باید بیاموزند که چطور با شرایطی که برای آنها اضطراب ایجاد می‌کند برخورد کنند و خود را با شرایط وفق دهند در این صورت از ایجاد اضطراب جلوگیری خواهند کرد.

وی افزود: بیماری اضطراب، ژنتیکی است و از شخصیت فرد که به ژنتیک باز می‌گردد نشات می‌گیرد به همین دلیل این خیلی مهم است که تیپ شخصی خود را بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم تا اگر در معرض بیماری اضطراب هستیم آن را درمان کنیم تا دچار بیماری‌هایی همچون فشار خون و فشار قلب که به دنبال اضطراب ایجاد می شوند، نشویم.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.