سخنان آسانژ علیه فیلم ضد ایرانی

۳۰م دیماه ،

او این فیلم هالیوودی را یک «هجمه‌ی تبلیغاتی گسترده» بر علیه ویکی لیکس خواند و از هدفمند بودن فیلم در راستای تحریک افکار عمومی بر علیه ایران پرده برداشت.

ممتازنیوز: جولین آسانژ به فاصله‌ی چند ساعت بعد از اعلام آغاز فیلمبرداری «طبقه‌ی پنجم» در رسانه های خبری و انتشار یافتن اولین تصویر از فیلم، نسبت به آن شدیدا واکنش نشان داد.

به گزارش کافه سینما، آسانژ که از طریق یک لینک ویدئویی با دانشجویان دانشگاه آکسفورد صحبت می کرد، خطابه ای ایراد کرد که بیش از یک ساعت طول کشید و طی آن جانانه از ویکی لیکس دفاع کرد و بر علیه سانسور از هر نوع که باشد موضع گرفت. او این فیلم هالیوودی را یک «هجمه‌ی تبلیغاتی گسترده» بر علیه ویکی لیکس خواند و از هدفمند بودن فیلم در راستای تحریک افکار عمومی بر علیه ایران پرده برداشت.

آسانژ که از محل پناهندگی خود در سفارت اکوادور در لندن صحبت می کرد، گفت که پیش از این یک کپی از فیلمنامه‌ی «طبقه‌ی پنجم» به دستش رسیده و به نظرش فیلم حمله‌ی فتنه انگیزی بر علیه ایران بوده است.

«طبقه‌ی پنجم» فیلمی ست با بازی بندیکت کامبربچ، ستاره مجموعه تلویزیونی «شرلوک»، و به کارگردانی بیل کاندان که فیلمبرداری اش به تازگی آغاز شده است. اولین تصویر از این فیلم که دیروز انتشار یافت، کامبربچ و دانیل بروهل را در نقش های آسانژ و دامشِت-برگ (دوست نزدیک آسانژ در زمان شکل گیری پایگاه اینترنتی ویکی لیکس) نشان می داد.

آسانژ خطاب به دانشجویان گفت که فیلم کاندان با صحنه هایی در داخل یک مجتمع نظامی در ایران آغاز می گردد، جایی که نمادهای هسته ای آشکارا قابل رویت می باشند؛ گویی که این کشور در صدد تولید سلاح هسته ای ست و فیلم آشکارا در راستای «مشتعل کردن آتش جنگ» گام بر می دارد. او در ادامه اضافه کرد: «این مساله چه ربطی به ما و ویکی لیکس دارد؟ همه اش دروغ پشت دروغ است. این فیلم هجمه‌ی تبلیغاتی گسترده ای علیه ویکی لیکس و شخصیتی است که من از خود سراغ دارم.»

آسانژ در سرتاسر این خطابه ویدیویی جزوه ای را که ادعا می کرد یک نسخه از فیلمنامه جاش سینگر است همراه خود داشت، هرچند که هیچگاه آن را مستقیما جلوی دوربین نشان نداد. او همچنین به صحنه ای در فیلمنامه اشاره کرد که در آن به نقل از او گفته شده که یک دانشمند ایرانی حین ملاقات با یک مامور اطلاعاتی امریکایی دیده شده و دانشمند به مامور گفته است که ایران طی شش ماه آینده نمونه بمب هسته ای خود را آزمایش خواهد کرد. آسانژ که بسیار ناراحت و پریشان نشان می داد از دانشجویان پرسید: «چطور می گردد که چنین دروغی در فیلمنامه ای با محوریت ویکی لیکس وارد شده باشد؟»

بیل کاندان، کارگردان «طبقه‌ی پنجم»، پیش از این بیانیه ای را در ستایش از آسانژ و دستاورد منحصر به فرد او در عصر اطلاعات منتشر کرده بود.

آسانژ بیش از هفت ماه است که به دنبال تحت پی گرد قانونی قرار گرفتن از سوی ایالات متحده به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است و در این مدت اتهام تجاوز و آزار جنسی از سوی کشور زادگاهش، سوئد، نیز مطرح شده است. مقامات سفارت به او پیشنهاد داده اند تا در ماه آگوست (مرداد) در یک آسایشگاه روانی در امریکای جنوبی بستری شود تا به این ترتیب از بازگشت او به موطن اش، سوئد، جلوگیری شود؛ اما آسانژ عمیقا نگران است که بلافاصله بعد از خروج از سفارت، حتی با وجود مصونیت ظاهری دیپلماتیک، بلافاصله بازداشت و به جرم فعالیت هایش در ویکی لیکس به امریکا تحویل داده شود.

آسانژ در جلسه پرسش و پاسخ بعد از اتمام خطابه طولانی اش از پاسخ به سوال یک دانشجو که چرا به سوئد، یک کشور آزاد با نظام قضایی مستقل، باز نمی گردد تا در برابر اتهامات رسوایی جنسی وارده از خود دفاع کند طفره رفت. در مواجهه با این پرسش خنده از لبان او محو شد و به تندی پاسخ داد: «پیش از این به این قبیل سوالات به طور مبسوط جواب داده ام.»

اردوان شکوهی / کافه سینما


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.