سخنان لاریجانی در نشست مرکزتحقیقات اسلامی مجلس

۲۴م آذر ،

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : تدوین چارچوب های نظام سازی فکر اسلامی ، نیازمند کاوش های عمیق است .
لاریجانی ۵شنبه شب در نشست شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم افزود : برای تدوین چارچوب های نظام سازی فکر اسلامی در بخش های مختلف ، باید کاوش های عمیقی صورت گیرد و بهترین مکان برای این کار حوزه علمیه قم و استفاده از ظرفیت دانشمندان اسلامی است .
وی گفت : قانونگذاری در کشور دارای ریشه اسلامی است و باید همه قوانین ما متناسب با شریعت و فقه اسلامی باشد .
رئیس قوه مقننه با اشاره به ضرورت تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم گفت : این مرکز بایست برای ارتباط تنگاتنگ بین حوزه علمیه و مجلس شورای اسلامی سال ها پیش تاسیس می شد تا از ظرفیت حوزه در امر تقنین استفاده بهتر صورت می گرفت .
او افزود : باید خوراک فکری متناسب با نیازهای کشور ایجاد شود و بهترین مکان برای تامین این نیازها ، فقه اسلامی و استفاده از ظرفیت های فکری اسلامی است .
لاریجانی، با اشاره به اینکه نداشتن بعضی از پایه های نظری ، سبب مشکلاتی شده است گفت : بعضی از مسائل و مشکلات روزمره ، به سبب نداشتن تئوری ها است که اگر این مسائل از قبل سامان پیدا می کرد بعضی از مشکلات برای کشور ایجاد نمی شد .
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتظارات مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی گفت : حجم قوانینی که به صورت روزمره در مجلس در حال تصویب است ، نیازمند دقت های اولیه است تا با شریعت و قوانین فقهی مخالفتی نداشته باشد و این رسالت برعهده مرکز تحقیقات مجلس است .
لاریجانی افزود : هدف اصلی ما این است که قانون متقن تصویب کنیم که مخالف شرع نباشد ، اگر ما بی دقتی کنیم فرصت بسیاری از ما گرفته می گردد تا شورای نگهبان نظر دهد و بهتر است قوانین قبل از اینکه به دست شورای نگهبان برسد از نظر فقهی بررسی شده باشد.
وی گفت: سنخ دیگر موضوعاتی مانند امر به معروف و نهی از منکر و جرم سیاسی می باشند که در فقه وجود دارد ولی قانونی برای آن نداریم ، اینها نیازمند قانون است و خوب است از نظر فقهی این مسائل مورد توجه قرار گیرد .
لاریجانی گفت: بخش دیگری از مسائل می باشند که داخلی تر ولی ضروری می باشند ؛ به عنوان نمونه آیین مقدس اسلام در بخش های مختلف صاحب یک نگاه جامع است و باید این نظام سازی ها را داشته باشد ولی بعضی از آنها ( نظام سازی ها) هنوز کشف نشده است ، اگر یک ساختار نظام مند داشته باشیم در امر تقنین بسیار مفید است .
۱۷۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.