سخنگوی دولت: در تولید کیت‌های تشخیص کرونا به مرز صادرات رسیده‌ایم

سخنگوی دولت از رسیدن میزان تولید کیت‌های تشخیص کرونا در ایران به مرز صادرات خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا علی ربیعی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما، در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از میزان همکاری مردم در روز طبیعت (سیزده‌بدر) گفت: ارزیابی عملکرد مردم در طرح فاصله فیزیکی روز ۱۳ فروردین در دولت انجام شد. از مردم تشکر می‌کنیم. مردم امروز خانه ماندند و نحسی کرونا را با ماندن در خانه از خود دور کردند و ما در مجموع بین الگوهای رفتاری که از اجبار مطلق شروع می‌شد و به طرح‌های باز می‌رسید، هیچکدام را انتخاب نکردیم و الگوی مبنی بر اجتماعی شدن رفتار و سخت‌گیری‌های لازم را برگزیدیم که در قالب قرنطینه بیمار و طرح فاصله‌های فیزیکی اجرا شد.

ربیعی با بیان اینکه “۹۶ درصد از پروازهای خارجی و ۷۰ از پروازهای داخلی در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای روز طبیعت کاهش یافته است”، اظهار کرد: ۹۷ درصد حمل و نقل دریایی مسافران کاهش داشتند و ۸۰ درصد نیز شاهد کاهش رفت و آمدها بودیم که به نظر می‌رسد ۲۰ درصد باقیمانده نیز ضروری بوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه “۴۸ درصد کاهش تصادفات رانندگی را در روز ۱۳ فروردین تجربه کردیم”، ادامه داد: متاسفانه این در حالی است که باید با متناسب با خلوتی جاده‌ها تصادفات کمتر از این می‌شد. همچنین مصرف بنزین ۴۸ میلیون لیتر کاهش داشته و انبارهای ما پر از بنزین است.

ربیعی با بیان اینکه “الگوی تعطیلی مناسب و در زمان مناسب در کنار آموزش عمومی مردم و سختگیری‌های لازم در آمار ترددها تاثیر داشته است”، گفت: ما به زیرساخت‌های خوبی برای ماه‌های آتی رسیدیم تا در مقابله با کرونا بهتر پیش رویم. در دولت هم سه حوزه عمومی تاثیر کرونا بررسی کردیم که اقتصاد، سلامت و رفتار اجتماعی را شامل می‌شود و آمارهایی نیز در این موارد به دست آورده‌ایم.

وی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا در حوزه سلامت اظهار کرد: مدعی نیستم که از خیلی از کشورهای دنیا وضعیت سلامت بهتری داشتیم یا پیشرفته‌تر بودیم یا نسبت تخت بیمارستان به جمعیتمان خیلی مناسب بوده است، اما عاملی دیگری در این آمار موثر بود که همان کادر پزشکی حرفه‌ای ما و آموزش‌دیدگی عالی آنان بوده و روحیه ایثارشان برای ما ستودنی است.

ربیعی با بیان اینکه “وجود فرهنگ مراقبت از سالمندان در کشور از سویی و پیرتر بودن جمعیت اروپا نسبت به ما از سوی دیگر سبب شد که مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران کمتر باشد”، اظهار کرد: هنوز چهار هزار تخت نیروهای مسلح و ۱۳ هزار تخت بیمارستانی وزارت بهداشت خالی است و حدود ۱۰۰ هزار تختی که نیروهای مسلح پیش‌بینی کرده‌اند هم هنوز خالی مانده که اتفاق بسیار بزرگی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه “در موج اول غافلگیری مردم ما با ادب رفتار کردند”، تاکید کرد: بعد از موج اول در حال حاضر مشکلی که در دنیا وجود دارد تامین بنتیلاتور است که ما روزی ۳۸ عدد تولید می‌کنیم و تا دو هزار عدد هم با شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان قرارداد بسته‌ایم که آماده می‌شود و تا ۱۵ خرداد هم دو هزار عدد دیگر قراداد کرده‌ایم که آماده خواهد شد و این درحالی است که در برخی کشورها هشت تخت را به یک بنتیلاتور وصل می‌کنند.

وی افزود: در حوزه تولید کیت ما به مرز ۲۰ هزارتا نزدیک شده‌ایم در حالی که در روزهای اول کیت نبود و تعدادی از چین و تعدادی هم از سازمان بهداشت جهانی به ما اهدا شد و شدیداً متکی به واردات بودیم اما امروز کیت‌های‌مان تا حدی افزایش یافته که می‌توانیم تعداد آزمایش‌های‌مان را بسیار گسترش دهیم.

ربیعی با بیان اینکه “ما در تولید کیت‌های تشخیص کرونا قطعاً به مرز صادرات رسیده‌ایم”، گفت: البته فعلا بنا داریم که این کیت‌ها را برای مصرف داخلی در نظر بگیریم. الان بخش خصوصی هم در این زمینه همکاری می‌کند و مردم نیز کیت‌های تشخیصی را به خانه می‌برند.

وی افزود: باید گفت که کسی در دنیا داشتن کیت در خانه را توصیه نکرده است، اما به هرحال مردم ما عادتی دارند و ما هم باید این عادات را در نظر داشته باشیم؛ هرچند امیدواریم مردم از این روحیه که دوست دارند همه چیز را به حد کمال در دسترس خود داشته باشند فاصله بگیرند.

ادامه دارد…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.