سخنگوی مرکز مبادلات:واردات برنج همچنان با ارز مرجع

۰۹ام بهمن ،


صمد کریمی درمصاحبه با واحد مرکزی خبرگفت : وزارت صنعت ، معدن و تجارت مسئول تعیین گروه های کالایی است و هرگونه تغییر در طبقه بندی کالاها را در نامه ای رسمی به بانک مرکزی اعلام می کند و مواردی که می تواند ارز مرجع یا مبادله ای دریافت کند مشخص می گردد تا در پورتال ارزی لحاظ شود.

کریمی تصریح کرد : هنگامی که وارد کننده کالا به سازمان توسعه تجارت مراجعه می کند در ثبت سفارش ها تغییرات گروه کالایی و نوع نرخ درج می گردد که چنین اتفاقی دربارهٔ کالاهای اساسی از جمله برنج روی نداده است.

کریمی گفت : با توجه به نامه ها و تأییدیه های وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای تأمین ارز مورد نیاز گروه های کالایی مختلف مکاتبه ای از این وزارت مبنی بر خروج برنج از گروه کالایی یک و انتقال آن به گروه کالایی سه تا ۹ که ارز مبادله ای دریافت می کند ، صورت نگرفته است.

کریمی افزود : با توجه به این که در فصل زمستان و فصل انتظارات تورمی به سر می بریم ، رسانه ها باید در انتشار یافتن هر گونه خبرها دقت بیشتری کنند تا تأثیر سوء بر قیمت کالاها و خدمات نداشته باشد.

بنابر این گزارش امروز بعضی خبرگزاری ها از حذف ارز مرجع برای واردات برنج خبر داده بودند.



سخنگوی مرکز مبادلات:شمش طلا در اولویت دریافت ارز مبادله ای نیست

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دربارهٔ تعلق نگرفتن ارز مبادله ای به شمش طلا گفت : تاکنون نیز به شمش طلا ارز نمی دادیم و در اولویت تخصیص ارز مبادله ای نیست.

صمد کریمی در باره اینکه گروه  کالایی نهم به تازگی مشمول دریافت ارز مبادله ای شده است اما شمش طلا که در این گروه قرار دارد ، استثناء شده است ، تصریح کرد: سیاست ارزی بانک مرکزی حمایت از خانواده تولید یعنی گروه های کالایی سه تا هشت و گروه کالایی ۹ از جمله لوازم خانگی است.

کریمی گفت : بنابر این تأمین ارز برای شمش طلا فعلاً در دستور بانک مرکزی نیست تا کالاهای اولویت دار ارز بیشتری دریافت کند.

کریمی با اشاره به این که مدیریت و کنترل بازار طلا بر عهده بانک مرکزی است ، تاکید کرد : این بانک در همه سیاست های خود از جمله سیاست های ارزی تلاش می کند بازار طلا باثبات شود و با تأمین ارز مبادله ای برای گروه تازهی از کالاها و خدمات ، فاصله میان نرخ مبادله ای و نرخ صرافی های مجاز کاهش خواهد یافت تا (تخصیص نیافتن ارز مبادله ای) تأثیر معناداری روی قیمت طلا نداشته باشد.

کریمی تصریح کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که گروه کالایی یک و دو و گروه های کالایی مربوط به تولید شامل گروه های کالایی سه تا هشت و همچنین گروه کالایی ۹ که شامل کالاهای ساخته شده نهایی مورد نیاز مردم از جمله لوازم خانگی است ، در اولویت های این بانک قرار دارد.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.