سد بختیاری انرژی پاک تولید می‌کند/ تاخیر در کلنگ‌زنی سد به سبب حضور رییس‌جمهور در مجلس

۲۹ام بهمن ،

06-136.jpg

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیروبا تاکید بر جایگاه ویژه سد و نیروگاه بختیاری اظهار کرد: این سد، یک نظام کنترلی است و از سوی دیگر انرژی پاک تولید می‌کند.

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تاکید بر این‌که سد بختیاری بلندترین سد بتونی کشور و منطقه خاورمیانه است،‌ گفت: سد بختیاری به عنوان یکی از مهمترین سدهای دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که کار احداث سد بختیاری آغاز شده است، ادامه داد:‌ این سرمایه‌گذاری‌ها برای این است که برای نسل‌های آینده انرژی پاک داشته باشیم.

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به عقب افتادن زمان مراسم کلنگ زنی سد بختیاری گفت: تمام عوامل اجرایی ساخت سد آماده می باشند و امیدواریم مراسم کلنگ زنی سد بختیاری به زودی توسط رییس جمهور انجام شود.

دائمی با بیان این که سد بختیاری می‌تواند در بدنه کرخه موثر باشد، افزود: مراسم کلنگ زنی سد بختیاری توسط رییس جهمور به سبب حضور ایشان در مجلس به تاخیر افتاد.

ساخت بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان در ایران

به گزارش ایسنا، ۱۰ سال دیگر بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان بر روی رودخانه بختیاری قد علم می‌کند. منطقه اجرای پروژه سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری یکی از صعب العبورترین مناطق سد سازی در ایران است و حجم کار احداث تنها زیرساخت این پروژه معادل با حجم کار ساخت سه سد خوانده شده و بیش از دو سال زمان می‌برد.

سد و نیروگاه برق آبی بختیاری بلندترین سد دوقوسی بتنی جهان است که بر روی رودخانه بختیاری و میان دو کوه ساخته می‌شود. سد و نیروگاه بختیاری در زمانی به مدت ۱۰ سال و از سال ساخته می‌شود.

با احداث سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری سالانه ۱۵۰۰ مگاوات به توان تولید برق کشور افزوده می‌شود و با انتقال آب رودخانه سزار به مخزن سد بختیاری، میزان تولید از ۲۸۵۰ گیگاوت ساعت انرژی برق ‌آبی در سال به ۳۷۰۰ گیگاوات ساعت افزایش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر با اجرای این پروژه از ورود رسوبات رودخانه بختیاری به مخزن سد دز جلوگیری و درنتیجه بر عمر مفید سد و نیروگاه دز افزوده می‌شود؛ امکان مدیریت بهینه منابع آب در راستای افزایش سطح زیرکشت اراضی پایین دست، کنترل سیلاب‌های مخرب فصلی و افزایش ایمنی سد دز، تنظیم آب نیروگاه در دست مطالعه جریانی دز در پایین دست سد یا ظرفیت ۷۵۰ مگاوات و ایجاد شرایط توسعه برای منطقه مانند محرومیت زدایی، اشتغال‌زایی و افزایش قابلیت‌های گردشگری از دیگر اهداف اجرای پروژه بختیاری می باشند.

بر این اساس حجم مخزن سد بختیاری ۵ هزار و ۱۵۹ میلیون متر مکعب، حجم مفید آن ۲ هزار و ۱۲۲ میلیون متر مکعب، طول دریاچه ۵۹ کیلیومتر، مساحت سد ۶۱٫۵ کیلومتر مربع و تراز نرمال بهره‌برداری ۸۳۵متر از سطح دریا است.

همچنین بدنه سد از نوع سد بتنی دوقوسی است، تراز تاج سد ۸۴۰ متر از سطح دریا، طول تاج ۵۰۹ متر، حداکثر ارتفاع از پی ۳۲۵ متر، حداقل عرض پی ۵۰ متر، پخامت تاج ۱۰ متر، حجم بتن بدنه سد چهار میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب، حجم حفاری سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب و عمق حفاری تکیه‌گاه از ۱۵ تا ۸۰ متر متغیر است.

این سد دارای سرریزهای تونلی (سرریز اصلی) ، سرریز روزنه‌ای (سرریز کمکی) و تخلیه کننده روزنه‌ای است. پروژه بختیاری شامل تونل‌های آب‌بر فوقانی، شفت عمودی و تونل‌های تحتنی تحت فشار با پوشش فلزی است.

نیروگاه بختیاری، زیرزمینی است

نیروگاه برق‌آبی بختیاری زیرزمینی است و در ساحل چپ سد واقع می‌شود. ظرفیت این نیروگاه ۱۵۰۰ مگاوات، انرژی متوسط سالیانه نیروگاه سه هزار میلیون کیلو وارت ساعت و نوع توربین، فرانسیس با محور عمودی است.

در این نیروگاه شش واحد توربین با دبی ۱۰۳٫۵ متر مکعب بر ثانیه پیش‌بینی شده و قدرت هر توربین ۲۵۰ مگاوات است.

تونل انتقال آب حوزه سزار به مخزن بختیاری نیز ۲۶ کیلومتر و قطر آن ۵٫۴ متر است و از این تونل آب به میزان هزار و ۲۰۰ متر مکعب منتقل می‌شود.

احداث ۱۱ پل برای دسترسی به منطقه

دسترسی به منطقه اجرای پروژه بختیاری بسیار سخت است به گونه ای که در بخش زیرساخت پروژه، ۱۱ پل در مسیر اصلی برای دسترسی به منطقه احداث می‌شود. طول کلی این ۱۱ پل ۷۳۰ متر و عرض آن‌ها نه متر است. در این مسیر ۱۰ تونل به طول ۶۷۰۰ متر احداث می‌شود.

همچنین در راه‌های دسترسی داخلی پنج پل به طول ۵۵۰ متر و عرض ۱۲ متر و سه تونل به طول ۱۶۵۰ متر و قطر ۱۱ متر ساخته می‌شود.

راه دسترسی سد بختیاری از خرم‌آباد تا ایستگاه راه‌آهن تنگ پنج، بو طول کلی ۱۰۵ کیلومتر است که ۳۲ کیلومتر آزاد راه در حد فاصل خرم‌آباد چشمک و مابقی به طول ۷۳ کیلومتر با عبور از امامزاده سید علی تنگ هفت توسط طرح در دست احداث است.

این پروژه در یکی از صعب العبورترین مناطق ایران ساخته می‌شود به گونه ای که حجم کار ساخت راه دسترسی به منطقه برابر با ساخت سه سد خوانده شده و حدود سه سال زمان می‌برد؛ با توجه به حجم کار با اجرای پروژه بختیاری شش هزار شغل به طور مستقیم ایجاد شده است.

در ایتدای برنامه‌ریزی‌ها قرار بود که پروژه بختیاری توسط پیمانکار چینی و با فاینانس چین اجرا شود اما پس از مشکلات بانکی رخ داده، قرارگاه خاتم‌الانبیا کار ساخت سد و نیروگاه را به روش تهاتر به دست گرفت.

ساخت زیرساخت‌های سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری از سال قبل آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که اجرای زیرساخت‌ها تا اواسط سال آینده پایان پذیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.