سد گلوگاه زاهدان به بهره برداری رسید

استاندار سیستان و بلوچستان روز سه شنبه در این مراسم با حضور جمعی از ریش سفیدان و معتمدان بخش کورین شهرستان زاهدان گفت: سد تاخیری تغذیه ای گلوگاه با حجم آبگیری ۷۵ میلیون مترمکعب و اعتبار ۱۷۰ میلیون ریال از مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور است.

‘حاتم نارویی’ افزود: سد گلوگاه زاهدان از طولانی ترین و پرحجم ترین سدهای تغذیه ای کشور است که با هدف کنترل سیلابها و مهار آبهای سطحی به میزان ۲۵میلیون مترمکعب در سال راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: قبل از ساخت سد گلوگاه آبهای سطحی و سیلابهای زاهدان وارد کویر می شد و هدر می رفت.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با بهره برداری از این سد آب مورد نیاز سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمینهای دشت شورو در این شهرستان تامین می شود.

وی با اشاره به اقلیم خشک و خشکسالی چند ساله در استان ضرورت توجه به ساخت سد، بندسارها و مهار روان آبها و اجرای طرحهای آبخیزداری را مورد تاکید قرار داد.

او اظهار امیدواری کرد با آبگیری سد گلوگاه و تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی منطقه کورین و شورو کشاورزی در شهرستان زاهدان توسعه یافته و زمینه اشتغال برای جوانان فراهم شود.

مدیر شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۱ سد در این استان ساخته شده است هفت سد از این تعداد مخزنی و ۱۴ سد دیگر تغذیه ای مصنوعی بودند.

‘حمید رضا قزوینی’ متوسط بارندگی درازمدت حوزه آبریز کورین را ۱۳۱ و نیم میلیمتر عنوان و بیان کرد: متوسط آبدهی سد گلوگاه سالانه ۲/۳۲ میلیون مترمکعب است و مقدار توان حمل رسوب رودخانه کورین در محل سد ۸۱/۰ میلیون مترمکعب در سال برآورد شده است.ک/۲

۷۳۱۵/۷۴۳۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۷۳۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.