سرانجام اکسپلورر در ویندوز ۷ چه خواهد شد

جام جم آنلاین: درست است که مایکروسافت به‌طور منظم درباره بهبود و ارتقای اینترنت اکسپلورر ۱۰ در ویندوز ۸ تبلیغ می‌کند، ولی این شرکت چندان درباره این مرورگر و پیشرفت‌های آن در ویندوز ۷ نگفته است؛ سیستم عاملی که تقریبا نیمی از ویندوزهای تمام رایانه‌های شخصی را نیرو می‌بخشد.

سال گذشته هنگامی که مایکروسافت برای اولین بار اینترنت اکسپلورر ۱۰ را معرفی کرد به کاربران خود قول داد این مرورگر جدید نه تنها در حالت رومیزی ویندوز جدید شرکت (ویندوز ۸) کار خود را بخوبی انجام خواهد داد بلکه در ویندوز ۷ سال ۲۰۰۹ نیز اجرا می‌شود.

اگرچه مایکروسافت، پیش‌نمایش‌های اکسپلورر ۱۰ را شش بار برای ویندوز ۸ به‌روزرسانی کرد، ولی آخرین نسخه‌ای که ۳۱ ماه مه‌ ارائه شد و نسخه پیش‌نمایش ویندوز ۸ بود، سبب شد خدمت‌رسانی‌های هرچند کوچک نیز برای ویندوز ۷ نسبت به سال گذشته کمتر و محدودتر شود. آخرین پیش‌نمایشی که توانایی اجرا در ویندوز ۷ را نیز داشت ۲۹ ژوئن ۲۰۱۱ ارائه شد.

یک سند که توسعه‌دهندگان هدف اصلی آن را تشکیل می‌داد تا آن مرحله پیش رفت که اینترنت اکسپلورر ۱۰ برای ویندوز ۷، ویندوز ۸، ویندوز سرور ۲/۲۰۰۸ R و ویندوز سرور ۲۰۱۲ در دسترس خواهد بود.

در هفته گذشته یکی از سخنگویان شرکت مایکروسافت تائید کرد این شرکت قصد دارد ویرایش ویندوز ۷ مرورگر اکسپلورر ۱۰ را نیز ارائه کند ولی کاربران اطلاعات بیشتری نظیر این مساله که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد نیاز دارند.

البته این مساله را در تالارهای گفت‌وگوی پشتیبانی اکسپلورر ۱۰ کاربران زیادی از تاخیر مایکروسافت در ارائه خدمات برای ویندوز ۷ ناراضی بوده عنوان کرده‌اند.

در نوامبر سال گذشته مایکروسافت اعلام کرد قصد دارد بزودی نسخه بتا و Candidate Release) RC یا نسخه کاندیدای انتشار) اکسپلورر ۱۰ را که برای سیستم عامل کنونی ساخته شده است، عرضه ‌کند.

هنوز کاملا مشخص نیست این برنامه‌ریزی‌ها چه زمانی اجرایی می‌شود؛ در دسترس عموم بودن اینترنت اکسپلورر ۱۰ دست‌کم برای ویندوز ۸ ، به‌نظر می‌رسد حدود چهار ماه زمان ببرد.

در حال حاضر مایکروسافت توضیح دادن درباره این موضوع را که چه زمانی نسخه اولیه اکسپلورر ۱۰ برای ویندوز ۷، قبل از انتشار نسخه نهایی مرورگر به بازار عرضه می‌شود محدود کرده است.

کاربران و توسعه‌دهندگان وب نیز شرکت مایکروسافت را برای منتشر نکردن نسخه پیش‌نمایش اکسپلورر ۱۰ برای ویندوز ۷ تنبیه کرده‌اند، با این استدلال که سکوت آنها از شانس‌ مورد قبول واقع شدن آن کاسته است.

یکی از کاربران سال گذشته در بلاگ مایکروسافت چنین مطلبی را خطاب به شرکت پست کرد: «شما هیچ‌گاه نخواهید توانست اشکالاتی را که در اجرای اکسپلورر ۱۰ در ویندوز ۷ به‌وجود می‌آید، برطرف کنید؛ زیرا هیچ‌کس آن را روی ویندوز ۷ آزمایش نکرده است! شما تمام تلاش خود را کرده‌اید تا اشتباهات گذشته خود را تکرار نکنید؛ ولی اگر با چشمان کاملا باز اشتباهات جدیدی را مرتکب شوید، این مساله اصلا به شما کمک نخواهد کرد!»

سوالاتی نظیر این‌که چه زمانی مایکروسافت قصد دارد اکسپلورر ۱۰ را برای ویندوز ۷ عرضه کند و آیا آن نسخه با نسخه رومیزی ویندوز ۸ یکسان خواهد بود یا تنها شباهت‌هایی با آن دارد هنوز برای کاربران بی‌جواب مانده است.

برخی کارشناسان نیز حدس می‌زنند اکسپلورر ۱۰ تا زمانی‌که مایکروسافت بسته دوم خدمات (سرویس پک یا SP2) را عرضه نکند، در ویندوز ۷ ظاهر نمی‌شود.

براساس سوابق ثبت شده از ویندوز اکس‌پی و ویستا، بسته دوم خدمات ویندوز ۷ بزودی ارائه می‌شود: مایکروسافت SP2 برای ویندوز اکس‌پی را تنها سه سال بعد از انتشار آن نسخه به دست مشتریان رساند و SP2 ویستا دو سال و سه ماه بعد از انتشار اولیه ویستا ارائه شد.

گفتنی است ویندوز ۷ اکتبر ۲۰۰۹ منتشر شده است. همچنین در حال حاضر مایکروسافت هنوز به این سوال که چگونه اکسپلورر ۱۰ به مشتریان ویندوز ۷ عرضه می‌شود، پاسخی نداده است.

این سوال بسیار مهمی است؛ دسامبر سال گذشته مایکروسافت اعلام کرد این ارتقا به‌صورت خودکار خواهد بود؛ بنابراین کاربران جدیدترین نسخه‌ای را که کاملا با ویرایش ویندوز آنها سازگار باشد اجرا خواهند کرد.

براساس این برنامه‌ریزی، مرورگر کاربران ویندوز اکس‌پی که هنوز هم از اکسپلورر ۶ یا ۷ استفاده می‌کنند به نسخه ۸ ارتقا می‌یابد، در حالی که کاربران ویندوز ویستا یا ویندوز ۷ که اکسپلورر ۷ یا ۸ را اجرا می‌کنند، به سمت اکسپلورر ۹ سوق داده خواهند شد.

در گذشته مایکروسافت همواره مجوز کاربران خود را قبل از ارتقای اینترنت اکسپلورر از هر نسخه‌ای به نسخه بالاتر درخواست می‌کرد؛ حتی زمانی که به‌روزرسانی‌های خودکار ویندوز فعال بوده‌ است. اگر مایکروسافت این شیوه را برای اکسپلورر ۱۰ و ویندوز ۷ به‌کار ببرد، فرآیند ارتقای اکسپلورر ۸ و ۹ در آن سیستم عامل به اکسپلورر ۱۰ به‌طور خودکار و بدون اطلاع دادن به کاربران انجام خواهد گرفت.

در پاسخ به این‌که آیا ارتقای بی‌صدا برای اکسپلورر ۱۰ در ویندوز ۷ به‌کار گرفته می‌شود یا خیر و اگر می‌شود آیا همین عمل درباره انتشار مرورگر جدید یا در تاریخ‌های بعدی نیز صورت می‌گیرد یا خیر، سخنگوی مایکروسافت می‌گوید: «ما هیچ اطلاعاتی برای به‌اشتراک‌گذاری نداریم.»

حضور نداشتن اکسپلورر ۱۰ در ویندوز ۷ سبب شد تحلیلگران در سال گذشته این‌گونه پیش‌بینی کنند که مایکروسافت به‌سمت یک چرخه انتشار سالانه برای مرورگر حرکت می‌کند. این نتیجه‌گیری از آنجا نشات گرفت که مایکروسافت تنها چند هفته بعد از انتــشار اکســپلورر ۹  مارس ۲۰۱۱، IE10 را معرفی کرد.

باتوجه به زمان ۲۹ ماه فاصله بین انتشار اکسپلورر۷ و ۸ و همچنین زمان دوساله بین نسخه ۸ و ۹ این مرورگر، کارشناسان معتقدند شرکت مایکروسافت دیگر نمی‌خواهد در چرخه دو یا حتی سه ساله قرار داشته باشد؛ چرا که این امر برای مرورگرها پاسخ خوبی نداشته است. اگر همان‌طور که همه متخصصان انتظار دارند ویندوز ۸ اکتبر منتشر شود، فاصله بینIE9 و IE10 تقریبا ۱۹ ماه خواهد بود.

ویرایش رومیزیIE10 تنها در ویندوز۷، ویندوز ۸، ویندوز سرور ۲/۲۰۰۸ R و ویندوز سرور ۲۰۱۲ اجرا خواهد شد. ویندوز ویستا، سیستم عامل سال ۲۰۰۷ که هیچ‌گاه نتوانست با کاربران ارتباط برقرار کند، نمی‌تواند IE10 را در خود داشته باشد و به‌جای آن از IE9 استفاده می‌کند؛ همانند کاربران ویندوز اکس‌پی که از هیچ نسخه جدیدتر از IE8 نمی‌توانند بهره ببرند.

مایکروسافت اولین تولیدکننده مرورگری بود که ویستا را از فهرست پشتیبانی یک مرورگر جدید حذف کرد، همان‌طور که اولین و البته تنها فروشنده‌ای بود که از ویندوز اکس‌پی دست کشید.

این شرکت اهمیت چندانی به ویستا نمی‌دهد؛ سیستم‌عامل سال ۲۰۰۷ که براساس آمارهای ارائه شده در ماه گذشته تنها هفت درصد سهم رایانه‌های ویندوزی را که آنلاین بودند در اختیار داشت.(جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدحسین کردونی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.