سرانجام بخش خصوصی نفتی شد

انرژی

علیرغم تحریم‌های نفتی شدیدی که علیه کشور اعمال شده است، امروز اعلام شد که بخش خصوصی موفق به ارسال اولین محموله نفتی به خریداران خارجی و از طریق نفت کش‌های غیر ایرانی شده است. این مطلبی است که امروز رسانه های داخلی و برخی از رسانه های خارجی به سرعت آن را منتشر ساخته‌اند.

علیرغم تحریم‌های نفتی شدیدی که علیه کشور اعمال شده است، امروز اعلام شد که بخش خصوصی موفق به ارسال اولین محموله نفتی به خریداران خارجی و از طریق نفت کش‌های غیر ایرانی شده است. این مطلبی است که امروز رسانه های داخلی و برخی از رسانه های خارجی به سرعت آن را منتشر ساخته‌اند.

به گزارش تابناک، بحث فروش نفت از سوی بخش خصوصی، موضوعی بود که همزمان با بحث تحریم‌های نفتی و مالی مطرح شد. این طرح بر این مبنا بود که یک پنجم از فروش نفت صادراتی ایران توسط بخش خصوصی صورت بگیرد و این مسئولیت از سوی شرکت ملی نفت ایران به بخش خصوصی واگذار شود.

بعد از گذشت چند ماه از مطرح شدن این بحث، برزو مشکلاتی همچون عدم آماده سازی زیرساخت‌ها و شرایط مناسب برای ورود بخش خصوصی به فروش نفت ایران، اما این طرح اجرایی نشده بود. عدم اتفاق نظر بر سر راهکارهای فروش نفت توسط بخش خصوصی و چگونگی انتقال درآمد نفتی حاصل از فروش بخش خصوصی به داخل کشور، به گونه ای که تحریم‌ها مانعی در برابر آن نباشد از جمله این معضلات بود.

در این میان برخی از نمایندگان حتی از مشکل انحصار طلبی شرکت ملی نفت برای فروش نفت صادراتی ایران نیز سخن می‌گفتند و از آن به عنوان یکی از مشکلات اساسی بخش خصوصی برای ورود به حوزه فروش نفت یاد می‌کردند.

اما امروز حسن خسروجردی اعلام کرد که اولین محموله نفت خام ایران توسط شرکت‌های خصوصی صادر شده است و افزود: این محموله نفت به شرکت خارجی توسط کشتی‌های نفت‌کش غیر ایرانی تحویل شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه تمامی مراحل بازاریابی برای فروش این محموله عظیم نفت توسط بخش خصوصی انجام شده است، تصریح کرد: با توافق انجام گرفته با دولت، منابع مالی حاصل از فروش این محموله نفت به صورت تهاتری تسویه حساب شده است.

این فعال بخش خصوصی در توضیح بیشتر انجام این عملیات تهاتری برای فروش نفت به مهر بیان کرد: با توجه به بدهی دولت به این شرکت خارجی، منابع مالی حاصل از آن با بدهی‌ها تهاتر و تسویه حساب شده است.

وی همچنین از انجام بازاریابی‌های گسترده نفتی توسط کنسرسیوم‌های بخش خصوصی خبر داد و افزود: با انجام مذاکرات و بازاریابی با شرکت‌های متعدد خارجی، تاکنون چندین قرارداد جدید برای صادرات نفت توسط بخش خصوصی امضا شده است.

اما خسروجردی همچنین اشاره کرده است که علیرغم حل و فصل مشکلات سابق بین بخش خصوصی، شرکت ملی نفت و بانک مرکزی، هنوز یک مشکل حل نشده میان بخش خصوصی و بانک مرکزی وجود دارد که وی جزئیاتی از این مشکل بیان نکرده است. وی همچنین خواستار شده است که دولت نفت را با قیمت تخفیفی به بخش خصوصی برای فروش واگذار کند.

خسروجردی همچنین از طراحی مکانیزم جدیدی به منظور نقل و انتقال پول حاصل از فروش نفت خبر داد و خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که عملیات نقل و انتقال پول از طریق بانک‌ها با محدودیت روبه‌رو شده، مکانیزم دیگری را در پیش گرفته‌ایم.

این خبر به سرعت در برخی از رسانه های خارجی نیز بازتاب یافت و برخی از متخصصان اقتصادی در این باره عنوان کرده‌اند که بخش خصوصی ایران می‌تواند شکاف به وجود آمده میان فروش نفت و بانک مرکزی را به خوبی پوشش دهد.

هنوز دقیقاً مشخص نیست که روش‌های بخش خصوصی برای بازار یابی و فروش نفت و در نهایت انتقال در آمد نفتی حاصل ارز فروش به داخل کشور شامل چه جزئیاتی می‌شود. هرچند خسروجردی مستقیماً اشاره کرده است که اولین محموله بخش خصوصی با نفت کش‌های خارجی بارگیری شده است و درآمد آن به شکل تهاتری مورد معامله قرار گرفته است، اما جزئیاتی از شرکت مورد معامله و نفت کش‌های مورد استفاده ارائه نکرده است که البته دلیل آن کاملاً مشخص است.

اما بدون شک، ورود بخش خصوصی به بازار نفت، اساساً اتفاقی مهم در صنعت نفت کشور به شمار می‌رود. این امر می‌تواند سرآغاز حرکتی برای خصوصی سازی حوزه های بیشتری از صنعت نفت و گاز کشور باشد که به دنبال آن توسعه این بخش از صنعت کشور به شکلی سریع‌تر دور از ذهن نیست


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.