سرانه شهروندی تهرانی‌ها ۱٫۶ میلیون تومان است

31-150.jpg

معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از (بودجه) شهرداری‌های کشور به شهرداری تهران اختصاص دارد، گفت: این موضوع موجب عدم تعادل در سرانه شهروندی و در نتیجه افزایش مهاجرت به پایتخت شده است.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا صارمی در مراسم اختتامیه نمایشگاه و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های شهرداری‌ها، با اشاره به مواهب بی‌نظیری که در اختیار کشور قرار دارد، افزود: ایران دومین کشور دارنده گاز، ششمین کشور دارنده نفت و دارای بیش از ۷۲۰۰ گونه گیاهی است؛ در حالی که شمار گونه‌های گیاهی در کل اروپا ۲۰۰۰ گونه است.

وی ادامه داد: در ایران ۵۲ عنصر معدنی یافت می‌شود که برخی از آنها در دنیا بی‌نظیر است و برخورداری از این ویژگی‌ها موهبتی است که شاید بی‌حکمت نباشد.

صارمی در ادامه با اشاره به لایه‌های نفت و گاز موجود در منطقه خلیج‌فارس گفت: شاید این موضوع که بیشتر برکات عالم در زیر پای ۱۲۰ میلیون شیعه در منطقه قرار دارد، حکمتی داشته باشد و در چنین شرایطی باید رو به توسعه گام برداریم.

وی همچنین با اشاره به ساختار سنتی شهرداری‌ها در کشورمان، گفت: در حال حاضر اصل کار شهرداری‌ها دریافت عوارض از شهروندان است و در شرایطی که کل بودجه عمرانی کشور در سال ۲۴هزار میلیاردتومان است، رقم ناچیزی در این میان به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها هم برای تامین نیازهای خود ناچار نرخ عوارض را افزایش می‌دهند که این اقدام از طرف دیگر موجب مشکلاتی در فضای کسب و کار می‌شود و افراد آماده اشتغال را با چالش مواجه می‌کند و در چنین شرایطی شهروندان نقش تعاملی با شهرداری‌ها ندارند.

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه با اشاره به اینکه سوانح ترافیکی سالانه ۳۲ کشته به ازای هر ۱۰۰هزارنفر بر جای می‌گذارد گفت: این در حالیست که آمار متوسط جهانی ۱۵ کشته در هر ۱۰۰هزارنفر است.

صارمی همچنین با بیان اینکه بعضا یک اصلاح ترافیکی می‌تواند جان بسیاری از شهروندان را نجات دهد، گفت: با این وجود به دلیل نبود منابع پایدار درآمدی بسیاری از پروژه‌ها بر زمین مانده، ایمنی مردم آسیب می‌بیند و از طرفی شهرداران ناچار به تراکم‌فروشی می‌شوند و سیما و منظر شهری نیز دچار تهدید می‌شود.

به گزارش ایسنا، معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه‌های سرگردان در پروژه‌های شهری اظهار کرد: ۳۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه سرگردان در داخل کشور وجود دارد که به دلیل بی‌برنامگی، وارد بازار ارز، سکه یا مسکن شده و مشکلات زیادی را در این بازارها ایجاد می‌کند.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد و گفت: از میان ۱۶۱ کشور، ایران از نظر سرعت صدور پروانه در رتبه ۱۴۹ قرار دارد که این وضعیت مطلوبی برای جذب سرمایه‌گذار نیست.

صارمی با بیان اینکه در جذب سرمایه خارجی در جهان، در رتبه ۱۲۳ قرار داریم، گفت: جذب سرمایه خارجی در آمریکا ۲۳۲ میلیارد دلار، انگلیس ۲۲۳ میلیارد دلار، هلند ۹۹ میلیارد دلار، فرانسه ۹۷ میلیارد دلار، عربستان ۴۴ میلیارد دلار، لبنان ۴ میلیارد دلار، عمان ۲ میلیارد دلار و امارات ۱۳ میلیارد دلار است و این در حالیست که این رقم در ایران در سال ۲۰۰۷ کمتر از یک میلیارد دلار و در سالهای ۷۲ تا ۸۷ نیز مجموعا ۵٫۵ میلیارد دلار بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش کل بودجه شهرداری‌های کشور در سال گذشته را منهای سرمایه‌گذاری، حدود ۱۴هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران تعلق داشته که ۱۴ درصد جمعیت شهرنشین کشور را در خود جای داده است.

به گفته صارمی بخش قابل توجهی از ۴۰۰۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز به شش کلانشهر دیگر کشور اختصاص یافته و به این ترتیب “شاهد بی‌عدالتی در توزیع سرانه شهروندی و در نتیجه افزایش حجم مهاجرت به تهران” هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سرانه شهروندی تهرانی‌ها ۱٫۶ میلیون تومان است؛ این در حالیست که این رقم در برخی شهرها کمتر از ۱۰۰هزار تومان برآورد می‌شود.

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاران، مهم‌تر از پول، تکریم و احترام است، گفت: تکریم و احترام یکی از نیازهای اولیه سرمایه‌گذار است که باید برای جذب سرمایه‌ بیشتر به آن توجه کنیم.

وی همچنین بر ضرورت سودده بودن پروژه‌های تعریف شده برای سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: برای جذب سرمایه‌گذار نباید به دنبال کسب سود بیشتر به نفع خود باشیم؛ چرا که به هر حال سرمایه‌گذاران باید سودی بیش از بهره۲۴ درصدی بانکی نصیب‌شان شود تا نسبت به سرمایه‌گذاری رغبت پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، صارمی همچنین بر ضرورت کاهش زمان طی تشریفات اداری برای سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: تمامی کشورهای خاورمیانه به جز مصر از نظر زمان صدور پروانه در رتبه بهتری نسبت به جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، بنابراین طبیعی است که سرمایه‌گذاران جذب کشورهایی شوند که شرایط را برای آنها بهتر فراهم می‌کند.

وی به زلزله اهر و ورزقان اشاره هم کرد و گفت: در این زلزله تعداد زیادی از خانه‌های گلی و بافت فرسوده روستایی ویران شد و اکنون باید برای ترمیم آن میلیاردها تومان هزینه شود در حالی که می‌توان با استفاده از جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، به سمت نوسازی بافت‌های فرسوده حرکت کرد.

صارمی با بیان اینکه آمار صدور پروانه در کشور چندان رو به افزایش نیست، اظهار کرد: سال گذشته ۲۴۶ هزار پروانه در شهرداری‌‌های سراسر کشور صادر شد، این در حالیست که عده بسیاری از شهروندان علی رغم تمایل برای دریافت پروانه، به دلیل اینکه ناچار به پرداخت عوارض گوناگونی می‌شوند، از ساخت و ساز منصرف می‌شوند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.