سرای روزنامه نگاران برای توسعه کیفی مطبوعات است

به گزارش ایرنا, ‘پدرام پاک آیین’ روز پنجشنبه در آیین گشایش سرای روزنامه نگاری استان همدان در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی افزود: با وجود سابقه یکصد ساله مطبوعات در ایران، هنوز کیفیت رسانه ها پاسخگوی نیاز کشور نیست.

وی با بیان اینکه مطبوعات ایران به لحاظ کمی در مقایسه با آمارهای جهانی شاخص بالایی دارد ،‌گفت: در کنار رشد کمی مطبوعات، توسعه کیفی رسانه ها از مهمترین دغدغه های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه رسانه محصولی فرهنگی است بنابراین باید بر آن نظارتی کیفی از نظر قانونی و به لحاظ محتوایی و شاخص های ارتقاء حرفه ای روزنامه نگاران و مطبوعات داشت.

وی گفت: یکی از مهمترین اهداف تشکیل سرای روزنامه نگاری ایجاد هویت حرفه ای مستقل به روزنامه نگاران است, به دلیل اینکه نهادهایی که تاکنون با عناوین هنرمندان، نویسندگان و اصحاب فرهنگ و دانش تشکیل شده بود،‌ نتوانسته از حاشیه روی روزنامه نگاران و جلوگیری از تضییع حق آنان جلوگیری کند.

مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هویت مستقل حرفه ای آثار و برکات مهمی در فضای رسانه ای کشور داشته و رسانه می تواند خود را از زیر سایه سنگین سیاست بیرون بکشند.

پاک آیین اظهار داشت: مطبوعات پس از این می توانند صرف ابزار تجارت و حوزه اقتصاد نباشند و به رسالت اصلی خود که همان روشنگری و افزایش آگاهی عمومی است, بپردازند.

وی تصریح کرد: در پرتو ایجاد این هویت مستقل می توان اعتماد سازی کرد و این تصور را که رسانه ها امکانی برای فعالیت های حزبی و تعقیب منافع حزبی هستند را خنثی ساخت .

پاک آیین بیان کرد: با فعالیت سرای روزنامه نگاری و ایجاد هویت مستقل روزنامه نگاران می توانند هویت حرفه ای، پایگاه قانونی و رسانه حرفه ای خود را بیشتر بشناسند.

وی اظهار داشت: سرای روزنامه نگاری می تواند در جدی گرفتن مقوله روزنامه نگاری بین المللی و صدور پیام آرمانی و ارزشی انقلاب به سایر حوزه های جهانی نقش مهمی ایفا کند.

مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در سرای روزنامه نگاری استعدادیابی می تواند با برگزاری دوره ها و کارگاههای نقد و بررسی به نحو شایسته ای انجام شود.

پاک آیین تصریح کرد: حوزه روزنامه نگاری نیز باید مانند سایر حوزه ها برای شناسایی نقاط قوت و ضعف مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: شناخت آسیب ها، استعدادیابی، نیازسنجی و پرکردن خلاءهای موجود برای توسعه کیفی مطبوعات از دیگر اهداف راه اندازی سرای روزنامه نگاری است.

۷۵۲۱/۵۷۵/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۱۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.