سردار کمالی: مشمولان غایب با پرداخت ۲۰ تا ۵۰ میلیون جریمه سربازی نمی روند

جامعه > شهری – جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح نحوه و میزان حدودی جریمه مشمولین وظیفه غایب را توضیح داد.

به گزارش ممتازنیوز،سردار موسی کمالی در نشست خبری که در رابطه با جریمه مشمولان وظیفه غایب برگزار شد گفت: دفاع از عزت، استقلال، تمامیت ارزی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین جان و مال و ناموس مردم وظیفه شرعی، ملی و قانونی هر فرد ایرانی است و در اجرای این وظیفه همه اتباع ذکور جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی هستند و جوانان برومند ایران همیشه تکالیف قانونی خود را به نحو احسن انجام داده‌اند ولی عده‌ای از افراد نیز به دلایل مختلف از انجام وظیفه قانونی خود طفره رفته و مرتکب غیبت شده‌اند که باید پاسخگوی تخلفات خود بوده و برابر قانون جریمه شوند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در تشریح جریمه مشمولان وظیفه غایب گفت: برابر مقررات قانون خدمت وظیفه مشمولین کارشناس و پایین‌تر متولد ۱۳۵۵ به بعد، کارشناسی ارشد ۵۳ به بعد، دکتر غیرپزشکی ۵۱ به بعد، دکتری پزشکی متولد ۱۳۴۵ به بعد در شمول قانون خدمت وظیفه عمومی بوده و باید تکلیف نظام وظیفه خود را روشن کنند.

سردار کمالی همچنین گفت این افراد می‌توانند خود را جهت خدمت دوره سربازی معرفی کنند و چنانچه تا ۲۲ بهمن به خدمت اعزام شوند ۶ ماه اضافه خدمت آنها بخشیده شده و به مراجع قضایی معرفی نخواهند شد.

وی با بیان اینکه عده‌ای از مشمولین غایب به دلایل مختلف از جمله اقامت در خارج از کشور، مشکلات خانوادگی، گرفتاری شغلی و سن بالا قادر به انجام خدمت سربازی نیستند گفت: نیروهای مسلح تاکید دارند که تکلیف خدمت این افراد هرچه سریع‌تر روشن شود.

کمالی همچنین گفت: به منظور اجرای عدالت تصمیم گرفته شده براساس لایحه بودجه سال مشمولینی که بیش از ۸ سال غایب و سن آنها حداقل ۲۷ سال و حداکثر ۵۰ سال است همچنین کارایی لازم را برای نیروهای مسلح نداشته باشند یا خدمت آنها در کنار سایر سربازان روحیه آنها را خراب می‌کند با پرداخت جریمه می‌توانند تعیین تکلیف شوند.

سردار کمالی در رابطه با میزان جریمه مشمولان غایب هم گفت: براساس حضور در داخل یا خارج از کشور، مدرک تحصیلی، مدت غیبت این میزان جریمه تعیین می‌شود. همچنین مبلغ جریمه و نحوه اجرای این طرح براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و پس از تایید ستاد کل به تصویب هیات وزیران می‌رسد ولی در حال حاضر مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی در این زمینه مدنظر است.

سردار کمالی گفت: کسانی که از فرصت فراهم شده استفاده نکنند در سال ۹۴ قانون خدمت وظیفه عمومی، محرومیت‌های اجتماعی و دستگیری در مورد آنان را اعمال می‌کند و همچنین کسانی که آنها را به کارگیری کنند چه دستگاه‌های دولتی، خصوصی، خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و … باید برای بار اول هزینه یک سرباز در سال و بار دوم و بالاتر هزینه ۳ سرباز را پرداخت کنند.

جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره زمان اجرای این قانون گفت: همانطور که لایحه بودجه مربوط به یک سال است موضوع جریمه ریالی مشمولان غایب نیز از ابتدای سال ۹۴ اجرایی شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و تا کنون هیچ تصمیمی در خصوص ادامه آن در سال ۹۵ گرفته نشده است.

او گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ مشمول غایب داریم. همه مشمولانی که بیش از ۸ سال غیبت دارند می‌توانند از جریمه مشمولین وظیفه غایب بهره‌مند شوند یا به سربازی روند وگرنه اعمال قانون می‌شوند.

کمالی همچنین با یادآوری اینکه از سال ۹۴ مدت خدمت سربازی ۲۴ ماه خواهد شد، گفت: تا ۲۲ بهمن ماه تسهیلات خوبی برای مشمولان غایب در نظر گرفته‌ایم و از سال ۹۴ نیز طرح برخورد با مشمولان غایب در دستورکار قرار می‌گیرد؛ بنابراین توصیه من برای تمام مشولان غایب این است که هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند و آن دسته از مشمولانی که سالهای غیبت‌شان از سربازی کمتر از هشت سال است نیز به امید تمدید قانون جریمه مشمولان غایب در سالهای آتی نباشند؛ چرا که همانطور که گفتم این مقررات تنها تا پایان سال ۹۴ اجرا خواهد شد و فعلا تصمیمی به تمدید آن گرفته نشده، از سوی دیگر طرح برخورد با مشمولان غایب نیز در سال ۹۴ اجرایی خواهد شد و ممکن است در این شرایط دستگیر شوند.

به گفته او طی سال های ۷۸ تا ۷۹، تنها ۳۶۰ هزار نفر از خرید سربازی استفاده کردند.

 

جریمه برای فوتبالیست های متخلف نیست

در بخشی از این نشست خبری، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه آیا فوتبالیست‌هایی که اخیرا کارت‌های معافیت و پایان خدمت جعلی‌شان باطل شد نیز امکان استفاده از این شرایط را دارند؟ گفت: این افراد جرمی را انجام داده‌اند و پرونده آنان در مرجع قضایی در حال رسیدگی است. اگر مرجع قضایی به این موضوع رسیدگی کند و در این باره حکم بدهد که آنان می‌توانند از این شرایط استفاده کنند، فوتبالیست‌ها نیز در صورت دارابودن شرایط می‌توانند با پرداخت جرایم کارت معافیت دریافت کنند.

منبع: خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.