سردرگمی دولت روحانی در تعیین قیمت بنزین

چند روز پیش، موضوع سهمیه بندی بنزین در مجلس شورای اسلامی، با رأی منفی نمایندگان مجلس به این طرح ها، به کل از دستور کار خارج شد؛ اما این به معنای بسته شدن کامل پرونده در مجلس نیست و شاید در روزهای آینده، نمایندگان مجلس یا دولت با لایحه جدید، بار دیگر این موضوع را مطرح کنند

سردرگمی دولت روحانی در تعیین قیمت بنزین

چند روز پیش، موضوع سهمیه بندی بنزین در مجلس شورای اسلامی، با رأی منفی نمایندگان مجلس به این طرح ها، به کل از دستور کار خارج شد؛ اما این به معنای بسته شدن کامل پرونده در مجلس نیست و شاید در روزهای آینده، نمایندگان مجلس یا دولت با لایحه جدید، بار دیگر این موضوع را مطرح کنند.

از یک سو، دولت تمایل دارد قیمت بنزین و فراورده های سوختی را افزایش دهد و از سوی دیگر، احتمال دارد با افزایش قیمت ها، بار دیگر تورم افسارگسیخته افزایش پیدا کند و باعث ایجاد مشکلات جدید در کشور شود؛ بنابراین، دولت در تصمیم گیری در این باره به مشکل خورده است.

در همین زمینه، هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: طرح سهمیه بندی بنزین، که از سوی نماینده ها ارائه شده و قرار بود روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر داده شود، توسط اعضای کمیسیون انرژی و همچنین کمیسیون تلفیق رأی نیاورد و به کلی از دستور کار خارج شد.

علاوه بر این موضوع، بحث سهمیه بندی در مجلس به کلی رد شد؛ اما اینکه دوباره طرح دیگری مطرح یا لایحه ای از سوی دولت داده شود، مشخص نیست. به نظر من، تصمیم گیری در این خصوص به دلیل مشکلات جامعه و عواقب اجتماعی که ممکن است ایجاد کند، سخت خواهد بود.

زنگنه، وزیر نفت در کمیسیون در خصوص سهمیه بندی صحبت هایی کرد و گفت: یا باید بنزین را سهمیه بندی کنیم و یا قیمت ها را افزایش دهیم؛ اما این را هم گفت که روحانی موافق نیست و گفته فعلا این کار انجام نشود.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات در کشور اغلب سیاسی است، گفت: این تصمیم هم یک تصمیم سیاسی است و دولت نمی خواهد هزینه های این کار را بپردازد.

این عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه بنزین در ایران ارزان نیست، گفت: ارزش پول کشور ما کاهش پیدا کرده؛ بنابراین، اگر امروز ما بنزین را به لیتری ۱۰ هزار تومان افزایش دهیم، به تناسب افزایش تورم در جامعه، دوباره باید شش ماه دیگر بهای بنزین را افزایش دهیم.

نرخ گذاری این کالا بر اساس دلار است و چون دلار هر روز در کشور ما با یک قیمت به فروش می رسد و در حال افزایش است، طبیعی است پس از مدتی قیمت بنزین نسبت به نرخ دلار کم شود و ما مجبور شویم قیمت ها را افزایش دهیم.

وی همچنین یادآور شد: ما بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز دنیا هستیم؛ بنابراین، باید هزینه های تولید ما آنقدر پایین باشد که برای مردم ما بنزین گران نباشد. این نمی شود که بهای بنزین در کشور ما و دیگر کشورهایی همچون هند و ترکیه و آلمان که نفت ندارند، یکی باشد. از سوی دیگر، سطح حقوق مردم ما بسیار پایین است. هیچ کارشناسی در ایران ۵۰۰۰ دلار حقوق ندارد، حال آنکه دریافت حقوق های ۱۰۰۰۰دلاری در اروپا، عادی است.

وی ادامه داد: اگر بنزین در اروپا دو دلار یا سه دلار هم باشد، طبیعی است، اما برای ما یک خسران خواهد بود. از سوی دیگر، حمل و نقل عمومی در این کشورها به قدری قوی است که کسی نیاز به خودرو ندارد؛ بنابراین، دولت نمی تواند تصمیم بگیرد. از یک طرف دلشان می خواهد که قیمت بنزین را گران کنند. از سوی دیگر می دانند با این کار تورم بزرگی شکل خواهد گرفت و رکودی که در بازار وجود دارد، بیشتر خواهد شد.

کشور ما در شرایط عجیبی است؛ ضمن اینکه رکود وجود دارد و تورم هم زیاد است، حال آنکه اگر در اقتصادی رکود وجود داشته باشد، تورم ایجاد نمی شود، ولی ما هم رکود داریم و هم تورم.

گردآوری: گروه خبر ممتاز نیوز
momtaznews.com/news
منبع: bartarinha.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.