سردرگمی زوج‌های نابارور میان بیمه و بهداشت

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : در شرایطی که ۳ میلیون زوج از مشکل ناباروری در کشور رنج می‌برند، سازمان‌های بیمه‌گر درمان آن‌ها را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهند.بنابر اعلام متخصصان این حوزه، هر سیکل درمان کامل برای هر زوج نابارور رقمی معادل ۵ میلیون تومان خواهد بود، این در حالی است که هر زوج نابارور برای تکمیل پروسه درمانی حداقل نیاز به ۳ بار مراجعه به مراکز درمان ناباروری دارند.از طرفی بنابر اعلام رئیس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران، ۲۵ درصد زوج‌های نابارور کشور توان مالی برای مراجعه به مراکز درمان ناباروری جهت درمان را ندارند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به نپذیرفتن پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری، اظهار داشت:‌ ما همه اعتبارات مورد نیاز این اقدام را در نظر گرفته بودیم، اما سازمان‌های بیمه گر بنا به دلایل توجیه‌ناپذیر پوشش بیمه‌ای این اقلام دارویی را رد کردند.

در حالی که روز جمعه دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه افتتاح موزه چشم پزشکی بیمارستان لبافی‌نژاد از عجله رئیس سازمان غذا و دارو در اعلام حمایت بیمه‌ای از داروی ناباروری گله‌مند بود، دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با ایران اعلام کرد:‌ ما تمام تلاش خود را برای تحت پوشش قرار دادن داروهای ناباروری به کار گرفتیم اما متأسفانه بیمه‌ها در این خصوص زیر بار نرفتند.

وی در ادامه با اشاره به آمادگی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای تأمین و پرداخت هزینه‌های ناشی از تحت پوشش قرار گرفتن این دارو‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر افزود:‌ هدف ما کاهش بار پرداختی مردم و جبران هزینه‌ها از محل اعتبارات وزارت بهداشت بود اما این هفته سومی است که بیمه‌ها اعلام کردند آمادگی همکاری ندارند و نگرانی‌هایی دارند که برای ما اصلاً قابل درک نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر توجیه‌ناپذیر بودن دلایل سازمان‌های بیمه گر برای رد این موضوع خاطرنشان کرد:‌ فهرست داروهای ناباروری که قرار بود تحت پوشش بیمه قرار بگیرد کاملاً شبیه فهرست‌های دارویی قبلی بود که تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

اما سازمان‌های بیمه‌گر سببی برای رد این فهرست ارائه نکردند به‌طوری که ما به عنوان مسئول بهداشت و درمان کشور متوجه دلایل آن‌ها نیستیم. دیناروند در تشریح این موضوع عنوان کرد:‌ زمانی که وزارت بهداشت اعلام کرده اعتبار مورد نیاز را که مبلغی در حدود۱۰میلیارد تومان برآورد شده، برای پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری به بیمه‌ها پرداخت می‌کند، به‌طور قطع توجیهی باقی نخواهد ماند.

وی در ادامه با بیان این‌که با تحقق این اقدام هزینه مردم در خرید داروهای ناباروری تا ۵۰ درصد کاهش می‌یافت، گفت:‌ به هر ترتیب ما به دنبال راهکاری هستیم تا هزینه این داروها کاهش یابد. اگرچه بهترین راه استفاده از سازمان‌های بیمه‌گر است، اما اگر بیمه‌ها همکاری نکنند، تلاش خواهیم کرد مسیرهای جایگزین برای رسیدن به هدف پیدا کنیم.رئیس سازمان غذا و دارو دربارهٔ راه جایگزین عنوان کرد:‌ راه بعدی برای کاهش قیمت داروهای ناباروری، کاهش قیمت آن قبل از عرضه است. اقدامی که در مورد داروی بیماران هموفیلی و کلیوی صورت می‌گیرد.

۱۰ قلم داروی ناباروری بیمه می‌شود
مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰ قلم داروی ناباروری در صورت تأمین بار مالی آن توسط دولت خبر داد و گفت: با توجه به هزینه‌های سنگین تحت پوشش قرار گرفتن این داروها در صورتی که بار مالی آن توسط دولت تأمین شود، هزینه‌های این ۱۰ قلم داروی ناباروری توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

محمدباقر هوشنگی با بیان اینکه سهم فرانشیز مردم در تهیه دارو ۳۰ درصد و سهم پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر ۷۰ درصد است، گفت: در مورد داروهای ناباروری نیز سهم فرانشیز مردم به همین میزان است اما قصد داریم به سبب بالا بودن هزینه داروهای ناباروری سهم بیشتری از هزینه‌های این داروها توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود.

وی با بیان اینکه داروهای ناباروری کالای لوکس نیستند، اظهار کرد: این داروها کالای لوکس نبوده و جزو نیازهای ضروری دارویی در کشور محسوب می‌شوند،‌ بنابراین در مورد تأمین هزینه‌های آن‌ها توسط سازمان‌های ذیصلاح اتفاق نظر وجود دارد و باید به عنوان یکی دیگر از خدمات درمانی ارائه شده توسط سازمان‌های بیمه‌گر تحت پوشش قرار گیرند.
هوشنگی گفت: ‌ابتدا باید بار مالی ایجاد شده توسط این داروها مشخص شود و پس از آن‌که دولت تضمین کند که به‌طور دائم اعتبار تحت پوشش قرار گرفتن این داروها را پرداخت می‌کند، این موضوع در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گرفته و درنهایت به فهرست داروهای تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت بخشی از هزینه دارویی اشخاص متقاضی اضافه می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.